Eind januari heeft de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) haar rapport Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs aangeboden aan het ministerie van OCW (via: HWC).
De KNAW stelt dat jongeren opgroeien met smartphones en pc’s en daar vaak handig mee overweg kunnen. Jongeren hebben daarentegen maar weinig kennis over veilig en verantwoord internetgebruik. En dat terwijl digitale geletterdheid een basisvaardigheid zou moeten zijn in de huidige ICT-gedomineerde samenleving. Maar terwijl de ontwikkelingen in ICT elkaar razendsnel opvolgen, is het vak informatica sinds de invoering in 1995 nauwelijks aangepast. Sterker nog, het vak is op veel scholen van de agenda verdwenen. De KNAW pleit daarom voor een nieuw, verplicht vak in de onderbouw van havo/vwo en grondige vernieuwing van het keuzevak Informatica in de bovenbouw. Helemaal mee eens, maar wat mij betreft mag de KNAW hier nog wel een stap verder gaan en ook programmeervaardigheden als basis opnemen. Zie ook ‘Wat de meeste scholen ons niet leren.’
8 reacties
Dit artikel is inderdaad niet los te zien van de videao van Code.org. Het illustreert perfect mijn mening dat de KNAW niet op de consumptieve kant van de informatica de nadruk moet leggen, maar juist op de architectonische kant van computertechnologie.Kinderen zijn handig met smartphones, maar om zelf content, inhoud, voor hun eigen curriculum te bouwen, daar is programmeren voor nodig en dat mis ik ook in onze scholen, op alle niveau’s. Ik hoop dat in de afzienbare toekomst computerarchitectuur binnen de tweede graads opleidingen een geintegreerd onderdeel gaat vormen van de rekntoets. Of is dat teveel gevraagd? Wat zegt de KNAW ?
Als ik het rapport snel doorscan dan lees ik dat men met name iets aan de attitude wilt doen. Dat is prima, maar het lijkt mij ronduit laat om hier pas op het VO aandacht aan te besteden. Dit kan of moet al zeker op de basisschool gebeuren. Eenmaal in de brugklas zijn leerlingen vaak al ervaren en loop je als middelbare school al weer achter de feiten aan. Het vormen van een attitude wordt dan knap lastig
“Het hanteren van normen en waarden, het inschatten van kansen en risico’s en het
afwegen van eigendom, privacy en vrijheid zijn voortdurende uitdagingen om actief en
verantwoord deel te nemen aan de informatiemaatschappij.”
Dit kan prima in groep 7 en 8 gebeuren.
Daarnaast mis ik inderdaad ook de achterliggende en softwarematige kennis. Je kan zoveel over informatica en al zijn facetten praten als je wilt, de echte kennis draag je pas over zodra je het aanschouwelijk maakt (Les 1 op dag 1 op de pedagogische academie). Stel je voor dat je als leraar alleen maar praat over het nut en de mogelijkheden van keersommen, maar je laat de leerlingen nooit een keersom maken.
Ook deze vaardigheden zijn al voor jonge leerlingen prima te leren dankzij programma’s als bijvoorbeeld Scratch (http://scratch.mit.edu/) of apps als Cargo-Bot en Codea voor de iPad. Op deze manier leren zij processen heel goed te ervaren en is er makkelijker op aan te haken.
Kortom, ik zie het als een goed plan, maar het is mijn inziens door personen geschreven die er niet goed van doordrongen zijn wat een tiener (dus ook een 10-jarige) tegenwoordig kan, weet, en dus ook; zou moeten weten.
@Marc @feeny dank voor jullie reacties!
Zie ook de reactie van Mary Berkhout van Mediawijzernet: http://www.mediawijzer.net/professionals/nieuws/mediawijsheid-integreren-bestaande-vakken
En de reactie van Frank Evers van Kennisnet: http://www.kennisnet.nl/themas/mediawijsheid/mediawijsheid-structureel-inbedden-in-gehele-curriculum/
Eens met @Feeny, het accent ligt op verstandig gebruik en kritisch beoordelen i.p.v. programmeren. Attitude dus. Meer een onderdeel van Maatschappijleer dan van Informatica. Insteek en woordkeuze Informatica doet mijn inziens geen recht aan de mooie uitdaging.
Ook moeten we eens stoppen met denken in Basis en Voorgezet onderwijs, alsof maatschappelijke en digitale ontwikkelingen zich laten begrenzen door Basis en Voortgezet. Verstandig en kritisch gebruik begint al eerder, het is maar welke taal je bezigt. Met App In aankopen (http://www.vitaldaddy.nl/opvoeding/per-ongeluk-app-gekocht-apple) heb ik zelf een vervelende ervaring gehad, die ik zowel een 5 jarige (de aanstichter) als een 8 jarige kan uitleggen. Vraag of (beter nog) incident 😉 gestuurd leren laat zich niet begrenzen door Basis, Voortgezet en Groepen.
Vandaag in het nieuws een onderzoek van Eenvandaag:
Ruim de helft van de scholieren (53%) wil dat er meer digitale middelen worden ingezet in de les. Volgens ruim vier op de tien leerlingen (43%) zijn de meeste leraren niet echt ICT-bekwaam, omdat ze niet goed weten hoe bijvoorbeeld een digitaal schoolbord of een iPad werkt. ‘Ik heb de indruk dat scholen 10 tot 20 jaar achterlopen op ICT-gebied,’ geeft een scholier aan.
Goed idee, dan kunnen de leerlingen de leerkrachten snel eea bijbrengen. Dan is aan de bijscholingsplicht alvast voldaan, want ook hier geldt dat leerkrachten die niet ‘meedoen’ over een paar jaar gewoon naast het arbeidsproces staan.
De link naar de pagina over het rapport werkt niet meer, ik vind : KNAW pleit voor krachtige vernieuwing informaticaonderwijs havo/vwo, onderaan die pagina staan links naar een .pdf en een EPUB.
[…] Mediawijsheid moet je integreren in alle vakken, adviseren ze bij de KNAW… […]