Digitale Reconstructie van Project X Haren

door Marco Derksen op 9 maart 2013


Deze week veel aandacht voor Project X Haren na publicatie van Rapport Commissie Haren (onder leiding van Job Cohen). Project X Haren (een verwijzing naar de film Project X) was een rel die ontstond uit een internetmeme op de sociale media nadat een meisje uit het Groningse Haren op 21 september 2012 een privéfeestje wilde organiseren voor haar zestiende verjaardag. Na 21 september vroeg iedereen zich af wat er nu precies is gebeurd, hoe het zo uit de hand heeft kunnen lopen en welke lessen er geleerd kunnen worden.

Collega Martijn Kriens publiceerde al eerder een analyse van de rol van social media in project X. Ook Ritzo ten Cate schreef al diverse blogs over zijn fascinatie met Project X Haren en deze week volgde een interview met Fast Moving Targets. Gisteren publiceerde TNO bovenstaande video waarin het verslag van de analyse door TNO van meer dan 1 miljoen social media berichten in de periode voorafgaand aan Project X in Haren. TNO maakte daarbij o.a. gebruik van Twitcident, een monitoringtool ontwikkeld aan TU Delft.

De conclusies na Project X zijn helder: de impact van social media is onderschat, overheid heeft geen heldere strategie op dit gebied en de communicatie rondom dit soort gebeurtenissen zijn onvoldoende.

1 reactie

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact