De afgelopen decennia zijn de boeren door schaalvergroting en de macht van de supermarktketens voor een groot deel uit beeld geraakt. Waar de consument vroeger zijn voedsel zelf bij de boer ophaalde, heeft de gemiddelde stedeling nu niet tot nauwelijks contact met de oorsprong van zijn voedsel. Eten kan overal vandaan komen. Dat moet en kan anders moeten de initiatiefnemers van de Streekbox hebben gedacht. In het kort: de Streekbox is een doos vol met gevarieerde streekproducten dat wekelijks wordt thuisbezorgd.
Streekbox is in maart 2012 gestart door een boerenzoon (Marinus Kooij), een kok met veel kennis van streekproducten (Patrick Dost) en twee internetondernemers (Bastiaan Meijer en Mathijs Visser). Na een eerste artikel in AD Haaglanden kwamen al snel de eerste spontane bestellingen binnen en sindsdien gaat het hard met de Streekbox. Als we de social media statistieken mogen geloven, dan gaat de Streekbox zelfs harder dan de eerder genoemde Vegetarische Slager en Willem & Drees.
Sinds de start is Streekbox bezig om nieuwe bezorggebieden toe te voegen. Inmiddels leveren ze standaard in het gebied ‘groot-Randstad’. In samenwerking met NRC hebben ze afgelopen kerst landelijk de speciale Kerstbox gelanceerd en binnenkort kunnen we de speciale Veggiebox en de Paasbox verwachten. Opvallend zijn de vele positieve reacties die Streekbox krijgt via zowel Facebook als Twitter (zie grafiek).
Social Media is dan ook een erg belangrijk kanaal voor Streekbox aldus Mathijs Visser. Communicatie gaat vooral via Facebook (1.300+ fans) en Twitter (4.000+ volgers). Aardig is dat Streekbox ook experimenteert met foto’s delen via Pinterest. Visser is erg enthousiast over de open en directe communicatie met klanten en partners: “Tijdens kerst kregen we foto’s van klanten doorgestuurd, kregen we vragen over ingrediënten en kregen we bergen complimenten over de producten en de recepten. Ik heb mensen op kerstavond via Twitter door hun volledige menu gecoacht. Het was echt geweldig! Mede door dit succes via Twitter en Facebook gaan we dit jaar weer samenwerken met NRC. Ook NRC was verbaasd over de enorme stroom positieve reacties die ze kregen via sociale media.”
Enthousiaste klanten informeren hun relaties vaak weer via social media over de Streekbox en op die manier groeit dagelijks het aantal nieuwe klanten. Ook de speciale aanbiedingen en promoties via Facebook leveren een stroom van nieuwe klanten op aldus Visser. Op de vraag wat social media nu concreet heeft bijgedragen aan het succes van de Streekbox blijft hij het antwoord schuldig. “Het effect van Social Media is voor ons enorm belangrijk. Het is een van onze levensaders. Uitdrukken in percentage is lastig, maar het is van groot belang geweest bij realiseren van groei in ons eerste jaar. Samen met gratis PR in kranten/websites en emailmarketing is het ons belangrijkste kanaal.”
6 reacties
Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel van dit soort concepten er al zijn en waarin de Streekbox verschilt van bijv. de Krat. Iemand?
Een andere (grotere) speler in Nederland is HelloFresh, gesteund door Rocket Internet wat je aan de marketingpower kan zien. Schijnt onlangs weer een flinke kapitaal injectie te hebben gekregen (http://www.emerce.nl/nieuws/nieuwe-investering-hellofresh). In het eerst jaar in NL werden 100.000 boxes bezorg en meer dan een miljoen omzet gerealiseerd (http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2013/02/hellofresh-bezorgt-100.000-maaltijden-in-eerste-jaar/index.xml)
Ha Marco,
Interessant artikel! Er zijn wel meerdere concepten vergelijkbaar met de Streekbox, de een wat groter dan de ander. De grootsten in Nederland zijn toch wel HelloFresh, Streekbox en de Krat. Het verschil tussen de Streekbox en de Krat durf ik niet te zeggen, maar HelloFresh – waar ik zelf werkzaam ben – werkt vanuit het recept in plaats vanuit de producten. Dit betekent dat er eerst een gezond en gemakkelijk recept wordt geschreven, vervolgens worden de ingrediënten hiervoor ingekocht en bij de mensen thuisbezorgd. HelloFresh bedenkt dus wat je gaat eten en doet de boodschappen voor je. Hoef je niet meer naar de supermarkt 🙂
Gr, Marlies
Via Twitter geeft de Krat een reactie:
Vind beide punten nog niet echt onderscheidend voor de klant. Het eerst zijn in een markt is mooi voor je verhaal en imago, maar nog geen garantie op beste product. De service lijkt mij bij alle genoemde voorbeelden hoog!
Ha Marco,
Mooi artikel! 🙂
De Streekbox is onderscheidend omdat we werken met producten uit de streek. Lokaal voor Lokaal. Puur Hollandse producten van ambachtelijke boeren uit de buurt. We hebben nu de Streekbox waar voornamelijk producten uit het Groene Hart in zitten (leverbaar in Groot-Randstad). We zijn druk bezig met een nieuwe box voor Zuid-Nederland. Hier zullen producten van andere boeren (uit Brabant, Limburg en Zeeland) in komen te zitten. Dit zullen we ook bij andere streken gaan doen om het regionale karakter te benadrukken.
Verder onderscheiden we ons omdat bij ons van alle producten de herkomst bekend is (en wordt vermeld in de meegeleverde recepten) en omdat we werken met een eerlijke vergoeding voor de boeren en producenten van de producten. We werken niet met anonieme producten van de veiling. Elke boer en producent is bekend en elk product krijgt daardoor ook een gezicht.
Tot slot hebben we een speciale box ontwikkeld voor vegetariërs en flexitariers. Hier zitten speciale producten in om mensen die minder of geen vlees/dierlijke producten willen eten kennis te laten maken met alternatieven die er zijn zoals bijvoorbeeld lupine producten en zeewierproducten. Ook hier werken we met alleen met Nederlandse producten en is van alles de herkomst bekend.
Groet, Mathijs (Streekbox)
[…] Social media belangrijkste kanaal voor de Streekbox | Koneksa Mondo. […]