De Vegetarische Slager is het geesteskind van Jaap Korteweg en Nico Koffeman. Jaap Korteweg is biologisch akkerbouwer en Niko Koffeman bedacht het concept en de naam de Vegetarische Slager. Ze hebben elkaar gevonden in de gedachte dat plantaardige vleesvervangers spectaculair moeten zijn van structuur, bite en smaak. Hun grote ideaal is om vleeseters te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het vlees één of meer dagen achterwege laten.
De Vegetarische Slager is eind 2010 gestart in Den Haag en groeide in twee jaar tijd naar zo’n vijfhonderd verkooppunten. De producten zijn nu onder andere te krijgen bij een aantal grote supermarkten en via franchisers in het buitenland. In een recent interview met 7 Ditches TV vertelt Jaap Korteweg, boegbeeld van de Vegetarische Slager en echtgenoot van Marianne Thieme, dat hij de grootste slager van de wereld wil worden, met vlees dat geen vlees is. Op dit moment is het Britse Dewhurst met 1.400 winkels de grootste, maar daar wil hij volgend jaar overheen aldus @vegaslager.
Social media heeft voor meer dan de helft bijgedragen aan het succes van de Vegetarische Slager. Het was op de late zaterdagavond dat deze uitspraak met een knipoog werd geplaatst, maar toch is het niet onwaarschijnlijk. Social media lijkt namelijk een belangrijke katalysator te zijn van de publieke aandacht voor het concept van de Vegetarische Slager.
Vanaf de start staan Jaap Korteweg en de Vegetarische Slager in de belangstelling van de media. Via social media als Facebook (6.000+ fans) en Twitter (8.000+ volgers) bouwt en onderhoudt het team van de Vegetarische Slager aan haar netwerk. Het bijhouden van de social media doen ze zo goed als mogelijk 7 dagen per week, 24 uur per dag. Dat doen ze met 5 van de 14 mensen die bij de Vegetarische Slager werken. Zo kan het dus gebeuren dat je op zaterdagavond om half twaalf een reactie krijgt op twittervragen.
Vanaf de start telt de Vegetarische Slager ruim 32.000 berichten in de social media. Ter vergelijking, de eerder beschreven en online ook erg succesvolle Willem & Drees, telt over dezelfde periode ongeveer 13.000 berichten. FrozenDutch, biologisch ijs met smaken op basis van Nederlandse ingrediënten dat in dezelfde periode is gestart maar weinig tot geen social media gebruikt, telt over dezelfde periode slechts 300 berichten. Het zegt nog weinig over het directe resultaat als omzet en winstgevendheid, maar des te meer over de kracht van het netwerk. Dat netwerk kon op hele korte termijn al wel eens een belangrijke rol gaan spelen als de Vegetarische Slager internationaal wil doorgroeien en de financiering voor een eigen fabriek via crowdfunding wil realiseren.
De Vegetarische Slager is wat mij betreft opnieuw een prachtig voorbeeld van een ondernemer dat op een goede manier gebruik heeft gemaakt van de kracht van social media.