Hoe een slijterij wijnhandel overleeft dankzij haar netwerk

door Marco Derksen op 23 februari 2013

petradeboevere
De geboren en getogen Zeeuwse Petra de Boevere had sinds 1993 samen met haar man in het centrum van Breskens een slijterij wijnhandel. In 2010 wilde Petra deze slijterij verhuizen naar een lokatie met meer marktpotentieel. Ze had haar oog al eerder laten vallen op een pand in het naburige Sluis maar kreeg daarvoor de financiën niet rond. Toen de huurprijs van de lokatie in Sluis eind 2011 daalde, kwam er een nieuwe mogelijkheid. Niet met hulp van de bank maar met hulp van haar netwerk, dat ze onder andere had opgebouwd via sociale media als Twitter, Facebook en haar blog meisjevandeslijterij.nl, lukt het Petra om het benodigde bedrag bij elkaar te brengen.

Een prachtig voorbeeld van crowdfunding dat de komende jaren zeker navolging zal krijgen. Maar hoe heeft Petra de Boevere het aangepakt en wat zijn de succesfactoren? Binnenkort verschijnt haar nieuwe boek waarin ze alle ins en outs zal delen. Afgelopen week sprak ik Petra en maakte op basis van dat gesprek en haar eerdere blogs een korte samenvatting van haar verhaal.

Meisje van de Slijterij
Op tweede kerstdag 2011 brengt ze haar #plan2012 via een videoblog naar buiten. Het plan is simpel, voor de verhuizing heeft ze ongeveer 100.000 euro nodig en daarvoor gaat ze op zoek naar minimaal 100 mensen uit haar netwerk die 1.000 euro willen investeren. In ruil daarvoor krijgen de investeerders 1.200 euro aan waardebonnen die ze na een jaar kunnen inwisselen. Daarnaast krijgen de investeerders ook een VIP-pas waarmee ze 10 procent korting krijgen op het wijnassortiment, via een gesloten Facebook-pagina op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen rondom de nieuwe lokatie en worden uitgenodigd voor de opening van de nieuwe slijterij in Sluis. Hiermee heeft de investeerder dus minimaal een rendement van 20 procent. Interessant aan deze constructie is dat de marge op de producten van een slijterij ongeveer 30 procent is. Dus in plaats van rente te betalen aan de bank maakt Petra winst op de lening die ze aangaat (met dank aan Bas van de Haterd die deze analyse van Petra heeft vastgelegd in zijn nieuwe boek (R)evolutie van werk).

Eind april 2012 is het doel bereikt. Uiteindelijk hebben 126 mensen zich aangemeld voor 100 VIP-pakketten (in sommige gevallen hebben een aantal mensen samen 1.000 euro geïnvesteerd). Het aardige is dat er zich ook mensen melden die geen geld kunnen of willen investeren maar wel bereid zijn om te helpen met schilderen of het ontwerpen van een logo. Al deze mensen hebben uiteindelijk niet de waardebonnen maar wel de VIP-pas ontvangen.

Met het uitgewerkte plan en de financiering uit haar netwerk onder de arm ging Petra naar de bank, de verhuurder en haar leveranciers. De bank begrijpt er nog steeds weinig van, ziet crowdfunding als een extra risico en geven op basis daarvan geen bankgarantie. Gelukkig begrijpen de verhuurder en de leveranciers het wel. Sterker nog, ze waren enthousiast, vonden een bankgarantie niet nodig en werden zelf ook investeerder door 3 VIP-pakketten af te nemen. Petra en haar man aan de slag!

In juni 2012 wordt de nieuwe slijterij geopend door niemand minder dan Maxime Verhagen. De inmiddels ex-minister is één van de vele volgers van Petra op Twitter. Petra over de opening: “Het was een geweldig feest met mooie mensen uit alle windstreken. Mensen die in een project als dit stappen blijken namelijk stuk voor stuk mensen met een open geest te zijn. Als je die bij elkaar brengt zie je weer allemaal prachtige nieuwe verbindingen ontstaan en voel je de energie zinderen. En misschien is dat nog wel het allermooiste deel van dat hele Crowdfunden, de CrowdFUN.”

Het is inmiddels een jaar geleden dat Petra de eerste VIP-pakketten uitgaf en dat betekent dat ook de eerste deelnemers hun waardebonnen kunnen inwisselen. Voor Petra is te hopen dat niet alle deelnemers tegelijk komen anders zou er een ‘drankenrun’ kunnen ontstaan. Dat is ook het grootste risico voor Petra, maar ze heeft er alle vertrouwen in dat de deelnemers haar verzoek om inwisselen te spreiden zullen respecteren. Het risico voor de deelnemers is dat de slijterij het niet overleeft en dat ze daarmee de investering kwijt zijn maar ook de deelnemers die ik heb gesproken zien het met vertrouwen tegemoet.

Het succes van Petra is het afgelopen jaar niet onopgemerkt gebleven. Veel ondernemers zien in de aanpak van Petra een oplossing voor hun eigen financiele uitdagingen. Zeker nu de banken steeds minder risico nemen zullen dan ook steeds meer en verschillende voorbeelden van crowdfunding zien. Afgelopen week haalde Stefan Vreugdenburg, eigenaar van restaurantketen Blauw, nog een bedrag op van 250.000 euro bij 144 investeerders (bron: MissetHoreca.nl). Petra noemde zelf nog het voorbeeld van Ard van de Kreeke van ’t Hof Welgelegen, een biologische stadsboerderij in Middelburg, die met een iets andere aanpak ook 100.000 aan financiering via het uitgeven van certificaten heeft binnengehaald.

Terug naar de oorspronkelijke vraag, wat zijn nu de succesfactoren van het crowdfunding project van Petra de Boevere en de andere voorbeelden die genoemd zijn? Het allerbelangrijkste is dat ze allemaal een goed verhaal hebben waar ze zelf helemaal in geloven. Zonder dat verhaal en eigen geloof kun je niet verwachten dat anderen zullen investeren. In alle genoemde voorbeelden blijkt dat de meeste investeerders direct afkomstig zijn uit het eigen netwerk. Zowel Petra als de andere voorbeelden hadden al een groot netwerk voordat ze starten met crowdfunding. De derde en laatste succesfactor is het kunnen aanspreken van het netwerk voor financiering. Voor Petra zijn Twitter, Facebook en haar blog ontzettend belangrijk geweest om potentiele investeerders in haar netwerk te kunnen aanspreken en om hen op de hoogte te kunnen houden van de voortgang.

Crowdfunding is een prachtig alternatief voor financiering maar vraagt om een goed verhaal, investering in je netwerk en een mogelijkheid om je relaties te kunnen aanspreken. Van economisch kapitaal naar sociaal kapitaal!

Foto: Petra de Boevere en Maxime Verhagen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1033)
Contact