Blog:

Hoe is het eigenlijk met Socialijs?

door Marco Derksen op 20 februari 2013

SG110328_P+_MaSc_156
In het voorjaar van 2010 lanceerde Marten Schuurman, op dat moment nog student aan de Avans Hogeschool in Den Bosch, de startup Socialijs. Begonnen als een een uit de hand gelopen studentengrap, groeide de startup uit tot een succesvolle social media case dat veel aandacht kreeg in de media (o.a. op Marketingfacts). Het idee is even simpel als briljant: student rijdt met zijn ijskar door Utrecht en houdt via sociale media als Foursquare, Twitter, Facebook en Hyves de potentiele klanten op de hoogte waar hij is, organiseert speciale acties via sociale media en gebruikt de sociale media om op afroep ergens naar toe te fietsen.

Marten heeft twee jaar met veel plezier gewerkt aan Socialijs, heeft er veel van geleerd en ook niet onbelangrijk, heeft er zijn financiele investering mee terugverdiend. In januari 2012 heeft Marten zijn diploma (na tijden van uitstel) gehaald en Socialijs was een prachtig social media experiment dat hij met recht op zijn CV kon zetten. Niet vreemd dus dat Marten al snel een baan kreeg aangeboden en sindsdien full-time werkt bij het online marketing bureau Internet Advantage.

Omdat Marten geen tijd meer had om met de ijskar op pad te gaan en er toch een behoefte bleek te bestaan bij volgers en fans, heeft hij naar een franchisenemer gezocht. Na enkele gesprekken is Marten terecht gekomen bij De Stadsbrug, een project van de gemeente Utrecht waar kwetsbare mensen uit de samenleving worden geholpen bij de reintegratie in de maatschappij. Sinds afgelopen zomer is Socialijs één van de projecten van De Stadsbrug en staan er ex-verslaafden of ex-daklozen achter de ijskar. Socialijs is een project waar kandidaten in worden geplaatst die in de laatste fase van hun reintegratie zitten.

Marten vertelde me dat hij vorige week dinsdag is overeengekomen dat De Stadsbrug Socialijs helemaal gaat overnemen. Vanaf aanstaande zomer zal er dus zeker weer worden gefietst en dat zal de aankomende jaren ook zo blijven. En alhoewel deze mensen erg enthousiast zijn over hun baantje als ijsboer, het zijn geen social media goeroes en al evenmin commercieel gedreven ondernemers. Het begrip social in Socialijs heeft een geheel andere lading gekregen en Socialijs is daarmee een prachtig sociaal project geworden. Rijk is Marten er nooit van geworden, maar het is en blijft een prachtig experiment waar hij meer dan trots op mag zijn!

Foto: Marten Schuurman

2 reacties

Overigens hoop ik met bovenstaande ook dat alle cowboyverhalen over deze social media case uit de wereld zijn geholpen. Er rijden dus niet tientallen ijskarren van Socialijs rond in Nederland en de bedenker is er ook niet rijk van geworden. Morgen moet hij gewoon weer echt aan het werk! 😉

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (965)
Contact