De kracht van de burger

door Marco Derksen op 28 januari 2013


Bijna alles is ongemerkt markt geworden. Scholing, kinderopvang, woningbouw, verzekering, openbaar vervoer en gezondheidszorg. Afgeschermd door keuzemenu’s om echt contact te vermijden. Onpersoonlijk, uit zijn krachten gegroeid en met als enig doel, de economische groei. Maar er begint zich verandering af te tekenen. De burger wordt wakker en begint wars van de markt en in antwoord op de crisis, een tegenbeweging te ontwikkelen. In de zorg, stadsplanning, voedselvoorziening en kinderopvang. Initiatieven waarbij menselijke waarde, overzichtelijkheid en samenwerking voorop staan wordt het leven naar eigen inzicht ingericht: de coöperatie wordt opnieuw uitgevonden. Deze beweging is snel groeiend en zo succesvol dat ze als bedreigend wordt ervaren door de grote marktpartijen. Er worden gaten in de markt geschoten.

In navolging van de eerdere uitzending over Power to the People (zie ook het themanummer van OneWorld Magazine over de doe-het-zelf burger), ging Tegenlicht vanavond samen met cultuursocioloog Douglas Rushkoff en psycholoog Paul Verhaeghe op zoek naar de gaten in de markt en maakte een eerste inventarisatie van een Nieuw Nederland. In de aflevering toont Tegenlicht vijf voorbeelden van succesvolle burgerinitiatieven: Thuisafgehaald.nl, Therapeuten voor Jongeren (TeJo), Singelpark Leiden, Ouderparticipatiecrèche De Oase en WeHelpen.nl. Daarnaast vind je op de website van tegenlicht het succesverhaal van het Friese dorp Reduzum als extra voorbeeld. De uitzending terug kijken kan via uitzendinggemist.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (660)
Contact