Blog:

ROC's splitsen zich weer en zoeken aansluiting bij bedrijfsleven

door Marco Derksen op 9 januari 2013

roc-utrecht
Goed om te zien dat in tegenstelling tot de verwachte fusiegolf bij ziekenhuizen, in het onderwijs inmiddels de omgekeerde beweging is ingezet. Vanmorgen in het FD het bericht dat twee van de grootste regionale opleidingscentra van Nederland hun opleidingen willen samenvoegen om zichzelf vervolgens op te splitsen in een zevental aparte en zelfstandige scholen.

Het gaat om het Zadkine en het Albeda College, beide uit Rotterdam. Door de opsplitsing zullen schooltypes als de voormalige mts en meao terugkeren. Zowel Zadkine als Albeda die op dit moment ieder om en nabij de 19.000 studenten en samen 3.500 medewerkers tellen, verwachten dat hun beroepsopleidingen daardoor beter gaan aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven. De lijnen worden korter en de bureaucratie neemt af, zeggen de bestuursvoorzitters van het Albeda College en het Zadkine in een gesprek met het FD. De schaalvergroting in het onderwijs was door het vorige kabinet al een halt toegeroepen, maar nu lijkt een tegenovergestelde trend naar schaalverkleining ingezet te worden.

Zie ook:
ROC’s Albeda en Zadkine gaan mogelijk samen (Volkskrant)
ROC’s Rotterdam willen fuseren – terugkeer van de mts en meao (NRC)
MTS en MEAO terug in Rotterdam (NOS)
Albeda en Zadkine willen gaan samenwerken (RTV Rijnmond)

6 reacties

Inmiddels hebben diverse instanties ook gereageerd op de plannen van de ROC’s, waaronder KIVI NIRIA:

Goed nieuws in de eerste weken van het nieuwe jaar. Twee ROC’s in Rotterdam gaan weer de MTS en MEAO invoeren en Hogeschool InHolland maakte bekend hetzelfde te doen met de HTS en HEAO. Tevens gaat InHolland het opleidingsaanbod reduceren. ‘De opleidingen moeten weer herkenbaar worden voor werkveld en student’, aldus Doekle Terpstra van InHolland. Meerdere HBO’s en MBO’s zijn ook druk bezig met deze transitie.

Deze omwenteling ligt in lijn met de adviezen van de verkenningscommissie HBO-techniek, onder leiding van KIVI NIRIA President Martin van Pernis. In dit advies werd aanbevolen het aantal studierichtingen drastisch terug te brengen en deze meer herkenbaar te maken. Ook werd aanbevolen om veel aandacht te besteden aan het generieke deel van de opleiding en de specialisatie in het tweede deel te doen. Ook werd gesuggereerd om de portfolio’s van de HBO’s beter af te stemmen op de in die regio aanwezige bedrijfsleven.

Door de scherpere profilering en een reductie van het aantal opleidingen binnen MBO en HBO zien jongeren veel beter wat een goede opleiding is. Te veel jongeren kiezen nog voor een opleiding met weinig perspectief. Technische opleidingen zijn de basis voor de economische vooruitgang en de verwachte tekorten op de arbeidsmarkt zijn enorm. Veel meer jongeren moeten daarom uitgedaagd worden om voor een technische opleiding te kiezen. Een opleiding met een profiel dat ervoor zorgt dat onze afgestudeerden niet te smal worden opgeleid, maar juist met een brede basiskennis in staat zijn om ook in de toekomst mee te kunnen in nieuwe technologische ontwikkelingen.

Beantwoord

Kom net een CPS-rapport uit 2009 tegen met als titel ‘Defuseren: de harde feiten‘:

CPS Onderwijsontwikkeling en advies voert tussen 2009 en 2011 een onderzoek uit naar de mogelijkheden en voordelen van defuseren en klein organiseren. Eén van de producten uit het jaar 2009 is een deelonderzoek naar de beperkingen die er liggen om te kunnen defuseren.

Beantwoord

Beantwoord

Met dank aan Karin Winters krijg ik dit bericht door:

Het opknippen van twee onderwijsreuzen die samen 40.000 leerlingen hebben, gaat door. De twee Rotterdamse ROC’s, het Albeda College en het Zadkine, houden op te bestaan en delen zichzelf in vier jaar op in vijf aparte vakcolleges.

Beantwoord

Beantwoord

Vandaag uitgebreid aandacht in de Volkskrant (via Blendle) voor het Albeda College in Rotterdam. Opnieuw het bericht dat men terug komt van de keuze voor grote, brede ROC’s:

Niet alleen heeft schaalvergroting tot bureaucratische molochs geleid en tot ontspoorde instellingen, ook is het onderwijs, volgens de Onderwijsinspectie, ondanks jaren van verbetering nog kwalitatief ondermaats en sluit het onvoldoende aan op de wensen van de arbeidsmarkt. Bovendien trekken lage niveau’s het imago van het hele beroepsonderwijs omlaag. ‘Naar het hbo en de universiteit mag je, naar het mbo moet je’, vatte minister Jet Bussemaker vorig jaar de teneur samen in een interview met de Volkskrant. Het middelbaar beroepsonderwijs moet volgens haar innovatiever en kleinschaliger. En zo worden de brede roc’s langzaam weer gedemonteerd. Dit is even opletten geblazen: het niveau-1-onderwijs heet sinds dit schooljaar de ‘entreeopleiding’, die bij het Albeda onder de noemer ‘startcollege’ apart wordt aangeboden. De niveaus 2 en 3 moeten volgens Bussemaker op den duur ‘middelbaar vakonderwijs’ gaan heten. De naam mbo is dan alleen nog gereserveerd voor het meer theoretische niveau 4. Tegelijkertijd schroeft de overheid de exameneisen voor de taal- en rekenvakken op, waardoor studenten daar voortaan op kunnen zakken. De opleidingen worden korter en intensiever.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (845)
Contact