Blog:

Teledoc: Het geheim van de HEMA

door Marco Derksen op 8 januari 2013


Een van de kenmerken van een succesvolle organisatie in het netwerktijdperk is dat de organisatie een sterke identiteit heeft, connected is met haar medewerkers, klanten en andere stakeholders en voortdurend blijft vernieuwen zonder afbreuk te doen aan haar identiteit. De HEMA (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam) is zo’n organisatie.

Gisteravond zond de VPRO op Nederland 2 de documentaire Het geheim van de HEMA van regisseur Yan Ting Yuen uit. En al tijdens de uitzending werd er veelvuldig over HEMA getwitterd. Zelf twitterde ik: “HEMA, misschien wel het mooiste merk dat we hebben! Blijft jammer dat we het hebben verpatst aan die Britten.” HEMA is een prachtig merk en heeft door de overname van de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital een nieuwe impuls gekregen. Maar wat is nu het geheim van de HEMA en wat maakt HEMA tot een typisch voorbeeld van een succesvolle organisatie in het netwerktijdperk?

Regisseur Yan Ting Yuen is geboren in Hong Kong, maar woont al meer dan dertig jaar in Nederland. Ze heeft vrienden en familie verspreid over de hele wereld en draagt tassen van Jimmy Choo, schoenen van Tod’s en Marni, kleren van Philippa K, Dries van Noten en Yamamoto. Zelf zegt ze: “Eigenlijk ben ik een Pradagirl, maar mijn felgekleurde panties koop ik toch bij de HEMA.” Diezelfde HEMA stond 2010 voor het tweede achtereenvolgende jaar bovenaan bij alle Nederlanders als het meest onmisbare merk van Nederland. Iedere Nederlander houdt van de HEMA maar… de HEMA wil méér: het legendarische warenhuis, sinds 1926 niet meer weg te denken uit ons leven, is bezig met de grote sprong in het diepe: de verovering van de wereldmarkt en heeft winkels in België, Duitsland en sinds kort ook Frankrijk. Een verhaal over vallen en opstaan, over worst, wc-borstels en hippe jurkjes. En over die typische Nederlandse boerenslimheid.

Het geheim van de HEMA? Wellicht ligt die wel in de uitspraak van Saskia Touw (hoofd HEMA Internationaal) over de identiteit van HEMA: “Ik vind het essentieel dat alle HEMA-winkels met hetzelfde DNA gevoed worden. Maar dan heb ik het niet over Hollands zijn, maar over het HEMA zijn. Dat is een belangrijk verschil.” Toch denk ik dat die Hollandse nuchterheid ook een belangrijke succesfactor is van de HEMA. Uitdaging voor de komende jaren zal zijn om die te behouden ondanks de toenemende druk vanuit de investeerder.

De documentaire geproduceerd door In-Soo Productions is een absolute aanrader en nog terug te zien via Uitzending Gemist.

Zie ook:
Geheim van de Hema – kijkje in de keuken van de rookworst (NRC)
Het Geheim van de HEMA: Echt heel Hollands (Metro)

Tags

1 reactie

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (548)
Contact