Welke keuzes maak je als je weet hoe de toekomst er uitziet?

door Marco Derksen op 7 januari 2023

Op advies van Vincent Luyendijk heb ik afgelopen maand het boek ‘In lichtjaren heeft niemand haast‘ van Marjolijn van Heemstra gelezen. Een hoopvolle en ontroerende zoektocht naar geestelijke ruimte en menselijke verbondenheid.

Voor het boek heeft Marjolijn zich laten inspireren door talloze boeken, documentaires en films. Zo komt in het hoofdstuk over sterrenstelsel Dwingeloo de film Arrival (trailer) van Denis Villeneuve uit 2016 kort voorbij. Een Amerikaanse sciencefictionfilm waarin de buitenaardse heptapods naar de aarde komen met een boodschap voor de mensheid.

In de bronvermelding schrijft ze dat het één van de dingen is waar ze meer over had willen schrijven, maar het niet op de juiste manier verwerkt kreeg in het lopende verhaal. Ze kan alleen maar jaloers zijn op wie de film nog niet heeft gezien. Het is inderdaad een prachtige film en een absolute aanrader gebaseerd op ‘Story of Your Life’, een kort verhaal van Ted Chiang uit 1998.

Eén van de belangrijkste thema’s van Arrival is het idee dat taal en communicatie het vermogen hebben om mensen samen te brengen en begrip en samenwerking te bevorderen. De film verkent dit thema via het personage van linguïst Louise Banks, die in staat is een band met de aliens op te bouwen en hun taal te leren.

Een ander belangrijk thema van Arrival is het begrip tijd en de relatie daarvan met de vrije wil. De film suggereert dat gebeurtenissen in het verleden, het heden en de toekomst allemaal met elkaar verbonden zijn en dat de keuzes die we maken een grote invloed kunnen hebben op de loop van de geschiedenis. Zo kwam ik ook tot de filosofische titelvraag of je dezelfde keuzes zou maken als je weet hoe de toekomst er uitziet.

Arrival is wat mij betreft één van de beste sciencefictionfilms van de laatste jaren. Een film die je aan het denken zet en belangrijke vragen oproept over de aard van taal, communicatie en menselijke verbondenheid. Ook de filmmuziek is prachtig. Naast de officiële soundtrack gecomponeerd door Jóhann Jóhannsson, horen we aan het begin en aan het eind van de film ‘On the Nature of Daylight’ van Max Richters.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (859)
Contact