Onderwijs in de context van digitale transformatie

door Marco Derksen op 5 december 2022

Het (hoger) onderwijs transformeert. Maatschappij en arbeidsmarkt veranderen, flexibilisering en een leven lang ontwikkelen zijn vereist en de werkdruk en stress onder zowel studenten als docenten groeit. Hoe toekomstbestendig zijn studenten eigenlijk en beschikken ze wel over de digitale competenties waar het werkveld op zit te wachten?

Het is één van de vele onderzoeksvragen waar het ‘Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT’, een samenwerkingsverband van SURF en 39 hogescholen en universiteiten, sinds enkele jaren aan werkt.

Om de vraag over digitale competenties te kunnen beantwoorden, ontwikkelde de zone of werkgroep ‘Versterken van digitale human capital’ van het Versnellingsplan, de ‘Digitale CompetentiePeiler’.

De zone ‘Versterken van digitale human capital’ die wordt aangevoerd door Caroline van de Molen van Hogeschool Saxion, werkt aan het ontwikkelen van digitale vaardigheden in het hoger onderwijs met een focus op de digitale transformatie, zodat studenten opgeleid worden tot gewilde professionals en professionals zich kunnen blijven ontwikkelen. ‘De ‘Digitale CompetentiePeiler’ is de eerste tool die deze werkgroep oplevert.

Ter voorbereiding is onderzoek gedaan naar de status van de digitale transformatie in het hoger onderwijs. In de publicatie ‘Onderwijs in de context van digitale transformatie‘ (pdf) wordt een beeld geschetst van de huidige situatie, wordt gewezen op de risico’s en worden ankerpunten geboden als het gaat om digitalisering in het hoger onderwijs.

Tijdens het webinar ‘Digitale CompetentiePeiler’ op 6 december wordt werd de eerste versie van de tool ‘Digitale CompetentiePeiler’ gepresenteerd. De tool wordt in de aankomende periode verder uitgebreid en zal naar verwachting eind december af zijn.

De ‘Digitale CompetentiePeiler’ is een Framework Computational Thinking voor het hoger onderwijs om competentieprofielen van opleidingen door te lichten op noodzakelijke digitale competenties. Het framework is gebaseerd op The Digital Competence Framework 2.0 van de Europese Commissie (EC) en checkt onder meer op Informatie- en datageletterheid, Communicatie en samenwerking, Digital content creatie, Veiligheid en Probleemoplossend vermogen:

Update:
Alhoewel ik me wel had aangemeld voor het webinar en daar ook een bevestiging van heb ontvangen, heb ik helaas geen link gekregen naar het webinar en heb daardoor niet de toelichting gekregen op de tool. Uiteraard wel de Digitale CompetentiePeiler online even bekeken. En heel eerlijk, heb geen idee waar deze tool me als docent mee kan helpen. Het is niets anders dan een reeds bestaand framework vertaald naar het Nederlands en een onhandig en niet slim digitaal competentieboard waar je zelf je competenties in kunt voeren. Geen idee op welke manier de tool mij hier als docent mee gaat helpen.

2 reacties

Begin dit jaar was er kritiek op de plannen van oa Hans Schnitzler:

Beantwoord

Toeval bestaat niet, maar vandaag werd ik door Wilfred Rubens gewezen op een ander raamwerk voor digitale transformatie van het onderwijs. Het raamwerk is wat meer gericht om te reflecteren op de huidige praktijken en richtingen voor digitale transformatie. Dit raamwerk ondersteunt instellingen volgens de auteurs bij het formuleren van strategische antwoorden en het doorvoeren van structurele veranderingen:

https://www.linkedin.com/pulse/een-raamwerk-voor-digitale-transformatie-van-het-onderwijs-rubens/

Zie ook:
https://er.educause.edu/articles/2022/9/digital-transformation-in-higher-education-7-areas-for-enhancing-digital-learning

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (997)
Contact