Leiderschap in publieke organisaties

door Marco Derksen op 1 mei 2022

Recentelijk las ik een interessant gespreksverslag op LinkedIn van Jaring Hiemstra die kort daarvoor had gesproken met Isabel Lutz over leiderschap in publieke organisaties en meer specifiek, over wat er speelt bij publieke leiders. Zowel Jaring als Isabel doen regelmatig leiderschapstrajecten in grote publieke organisaties en werken daarin samen met directies en teammanagers. Samen kwamen ze tot een top 5 van zaken die spelen bij publieke organisaties.

En omdat LinkedIn een drama is om later nog berichten terug te vinden, heb ik die top 5 ook hier vastgelegd in een korte blog:

  1. Prioriteiten stellen. Veel publieke organisaties kampen met een opdrachten- en ambitiepakket dat (te) groot is en de opgaven hangen samen. Het gevaar is reëel dat publieke organisaties zich onder bestuurlijke druk overeten, vastlopen in de complexiteit en daarmee juist minder realiseren dan ze eigenlijk zouden kunnen. Samen prioriteiten stellen en daarop sturen is daarom een favoriet en nuttig onderwerp in de leiderschapsprogramma’s.
  2. Heldere orde scheppen. Opgavegerichtwerken, gebieds- wijkgericht werken, programmatisch- en projectmatig werken en dan nog de doorlopende werkzaamheden. Voor medewerkers kunnen alle sturingslijnen en daarbij horende managers nogal verwarrend worden en een bron zijn voor allerlei aftemminsgedoe. Vooral als iedereen het sturingsmodel net even anders uitlegt. Met leiders de orde scherp maken aan de hand van voorbeelden, dat helpt en brengt rust. Dit is dus ook vaak een onderdeel in de leiderschapsprogramma’s.
  3. Sturen op het uitzetten en aannemen van werk. Hoe krijgen we scherpte in opdrachtgeven en opdrachtnemen van werk? Mooie observatie van Isabel. Er blijkt nogal wat mis te gaan bij het ‘uitzetten en aannemen van opdrachten’. Door opdrachten te snel ‘weg te zetten’. Hoe ben je als leidinggevende een goede opdrachtgever en wat verwacht je van opdrachtnemerschap?
  4. Patronen herkennen en doorbreken. Mooi hoe Isabel vertelde over de bovenstroom en onderstroom; hoe je daarover in gesprek kunt gaan aan de hand van casus die wel/niet goedgaan. Dit is een praktische toepassing van systemisch werken. Isabel noemde het voorbeeld van plek/en positie. Als je een bepaalde plek/positie hebt moet je ook het gedrag laten zien wat daarbij past. Bijvoorbeeld als je als leidinggevende bepaalde beslissingen niet neemt die horen bij je rol leidt dat tot verwarring;
  5. Voorleven van leiderschap bij verandering. Wat wil je in gedrag laten zien als leider? Ik begeleid een leergang voor gemeentesecretarissen over digitale leiderschap en ook dan komen zaken aan de orde zoals: het versnellen van verandering door verhalen en essenties te vertellen van de goede voorbeelden uit de organisatie en digitalisering meer onderwerp van gesprek maken.

Dank voor jullie inzichten Jaring en Isabel. En eigenlijk wel eens met Hermannus Stegeman, dit smaakt naar meer!

1 reactie

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (797)
Contact