Leren en ontwikkelen als een vanzelfsprekende gewoonte voor iedereen in Nederland. Dat is een ambitie die hard nodig is. Voor een soepel functionerende arbeidsmarkt met vitale, flexibele en duurzaam inzetbare burgers. De arbeidsmarkt en samenleving veranderen snel en burgers dienen zich daarom voor te bereiden op veranderingen. Mensen moeten zich niet pas scholen bij werkloosheid of dreigend baanverlies, maar leren en ontwikkelen zien als vanzelfsprekende onderdelen van hun werk en leven. Zelfregie helpt om je te blijven ontwikkelen en je eigen keuzes te kunnen maken. Een digitaal scholingsoverzicht – met een transparant overzicht van scholings- en financiële mogelijkheden in Nederland – zou dit kunnen ondersteunen aldus een recent haalbaarheidsonderzoek geinitieerd door minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven.
In het rapport IKwilverderleren.nl (pdf) worden uitdagingen en risico’s besproken, alsmede de randvoorwaarden voor het slagen van een gebruiksvriendelijk, betrouwbaar en toegankelijk platform voor iedereen.
2 reacties
“Ik wil verder leren”; als je dat vertaalt naar het bestaande (middelbare-) onderwijs, dan kun je “verder” leren zien als net wat meer doen dan strikt noodzakelijk, op meer dan een zesje mikken.
En als ik dan lees dat een deskundige het heeft over de “flow” van het werk, dan vertaal ik dat ook naar het (middelbare-) onderwijs. Want een schooldag heeft een uur of zes a acht; je kan daar spreken van een “flow”. En – zeker in de bovenbouw – wil daar wel eens uur uitvallen – of het gaat om zgn. “tussenuur” zijn. Sowieso is er na schooltijd extra tijd.
Extra Tijd – juist – voor dat beetje extra dat leren nodig kan hebben. Leren samen met klasgenoten, die net een beetje andere kijk op de stof kunnen hebben, wat levendige conversaties kan opleveren, of leren alleen als je maximaal geconcentreerd wil zijn…
Het kan allemaal…. in de mediatheek: https://www.mediawijzer.net/wegwijs-in-informatie-deel-7-onderstroom/
Heb je de onderliggende stukken wel bekeken? Heeft niets met leerlingen of studenten te maken, maar met hoe je werk combineert met jezelf blijven ontwikkelen!