De digitale transformatie van de Kamer van Koophandel

door Marco Derksen op 23 december 2018

Deze week publiceerde de KVK het boek ‘Casus KVK: transformatie van een instituut‘. In dit boek beschrijven Jan Hoogkamer (bestuurssecretaris KVK) en co-auteur Sander Grip de enerverende strijd achter de schermen tussen de oude regionale Kamers van Koophandel met de werkgeversorganisaties en het departement om de dienstverlening aan ondernemers te verbeteren. Het boek schetst de complexiteit en de weerbarstigheid van een digitale transformatie van een publieke organisatie.

In het boek komen sleutelfiguren aan het woord die een rol hebben gespeeld bij deze transformatie zoals Hans de Boer, Gerard Knoop, Frans Lavooij, Wim Meijer, Ronald Migo, Ton Nelissen, Maxime Verhagen, Rinke Zonneveld en Claudia Zuiderwijk. En alhoewel er uiteraard aandacht is voor de verschuiving naar een meer ICT-gedreven organisatie (zie bijv. p. 18), is er wat mij betreft weinig aandacht voor wat dit nu echt heeft gevraagd van het management en vooral de medewerkers.

Claudia Zuiderwijk, bestuursvoorzitter van KVK, gaat daar in een interview met AOG School of Management wel kort op in. Om de overgang naar de online dienstverlening mogelijk te maken moesten de adviseurs eerst worden opgeleid. Zuiderwijk: “Onze adviseurs moeten anders gaan denken en werken. Dat was zo’n grote stap dat we besloten te investeren in een gepersonaliseerd, in company leertraject, dat AOG School of Management samen met ons heeft ontworpen en uitgevoerd. Je kunt zo’n stap niet op een achternamiddag zetten: wij hebben er drie jaar voor genomen. Het doel was onze adviseurs een brede basis te bieden, zodat ze weten wat de digitalisering betekent voor ondernemers en voor hun vak.”

Het leertraject, waar ik als kerndocent vanuit AOG School of Management ook een bijdrage aan heb mogen leveren, is slechts één van de vele interventies die zijn gedaan om te komen tot een succesvolle transformatie. Er zal ongetwijfeld ook een evaluatie volgen waarin wordt gekeken welke bijdrage het leertraject heeft geleverd aan de transformatie van de KVK. Ik ben uiteraard erg benieuwd of en zo ja, welke bijdrage dat is geweest!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (602)
Contact