Blog:

Talpa en de nieuwe Europese privacywet AVG

door Marco Derksen op 28 november 2018

Talpa, het mediabedrijf van John de Mol, de man die ons programma’s als Big Brother en Utopia bracht, verzamelt gegevens van gebruikers van een groeiend netwerk van op dit moment 23 websites en tien apps. Met die gegevens bouwt het bedrijf gedetailleerde profielen, om gericht adverteren mogelijk te maken. John de Mol werpt zich daarbij op als hoeder van het Nederlandse culturele tv-erfgoed. Immers, alleen via al die data kan hij adverteerders binden, om zo het ‘allerbeste entertainment van Nederlandse bodem’ te bieden. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwt: ‘Het is niet zo dat je een zo groot mogelijke bak met gegevens mag verzamelen die je naar believen kunt inzetten voor welk fijn commercieel plan je ook bedenkt.’

Uit onderzoek van Investico en Follow the Money blijkt dat Talpa zich mogelijk niet volledig houdt aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Talpa benadrukt overigens dat ze zorgvuldig met data omgaan. Ook heeft het bedrijf kort geleden een ‘privacy-dashboard‘ geïntroduceerd waarin gebruikers kunnen aangeven welke informatie ze wel en niet met Talpa willen delen.

Via: BNR

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (833)

Geplaatst op 10 sep. 2022

Het kwetsbare paradijs

Gisteren de tentoonstelling ‘Das zerbrechliche Paradies‘ in Gasometer Oberhausen bezocht. ‘Das zerbrechliche Paradies’ of ‘het kwetsbare paradijs’ neemt je als […]

Lees Bericht: Het kwetsbare paradijs
Contact