Waar staan we eigenlijk met digitale transformatie?

door Marco Derksen op 11 september 2018

De wereld om ons heen verandert snel en we moeten voortdurend adaptief en wendbaar zijn om mee te kunnen blijven doen. Digitale transformatie vormt tegenwoordig de kern van elk bedrijf, maar zijn organisaties ook succesvol bij het maken van deze transformatie?

In 2012 deed Capgemini in samenwerking met het MIT Center for Digital Business onderzoek naar de stand van zaken op het gebied van digitale transformatie. De resultaten werden door Westerman, Bonnet en McAfee gepubliceerd in het boek Leading Digital. Een boek dat ik sindsdien heb gebruikt in veel van mijn colleges en masterclasses.

Zes jaar later hebben Capgemini en MIT het onderzoek herhaald. Daarbij werden meer dan 1.300 leidinggevenden ondervraagd in meer dan 750 internationale organisaties. Zes jaar na het oorspronkelijke onderzoek hadden organisaties de tijd om capaciteit en ervaring op te bouwen om de digitale transformatie aan te sturen en zou je verwachten dat het niveau vanaf 2012 is geƫvolueerd. Het onderzoek laat echter geen duidelijke vooruitgang zien. Sterker nog, organisaties worstelen meer dan ooit met het omzetten van hun investeringen in zakelijke successen. Dit zou een weerspiegeling kunnen zijn van de moeilijkheid voor organisaties om zich aan te passen aan het tempo van veranderingen in technologische innovatie zoals AI, IoT en robotica. Maar het kan ook zijn dat organisaties in 2012 te optimistisch waren en zich nu pas de omvang van de uitdaging realiseren en dat gekoppeld aan de toenemende verwachtingen van markten, werknemers en klanten.





Het aanvullende onderzoek (pdf) is te vinden via de website van Capgemini.

5 reacties

Beantwoord

Profielfoto
Hetty Barneveld op schreef:

Inmiddels zijn de auteurs van Leading Digital met een vernieuwd model gekomen. Deze kun je terug vinden op de MIT side: https://sloanreview.mit.edu/article/the-new-elements-of-digital-transformation/

Ben er nog niet volledig ingedoken, maar het lijkt een combinatie te zijn van het model zoals ze deze in hun boek Leading Digital beschreven hebben, met het model zoals deze in Designed voor Digital staat.

George Westerman vertelt er ook over op de YouTube: https://youtu.be/lavD-FgpRVk

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact