Duurzame inzetbaarheid bij Philips: Veerkracht@werk

Sinds 2014 beheren de sociale partners bij Philips een fonds van 7,5 miljoen euro. Dat fonds moet werknemers ondersteunen om hun arbeidsmarktpositie te verstevigen. Het fonds draagt de naam resilience@work (of in het Nederlands veerkracht@werk). Het doel van het fonds is dat in 2018 de werkzekerheid van Philips-werknemers, zowel in- als extern, is vergroot doordat werknemers:

  • Inzicht hebben en houden in hun arbeidsmarktpositie,
  • weten van welke producten en diensten ze gebruik kunnen maken en
  • concrete stappen hebben gezet om geschikt te blijven voor de veranderende eisen die de functie/omgeving aan hen stelt en daarmee ook hun in- en externe arbeidsmarktpositie versterken.


Yvonne van den Berg, HR Directeur Sociale Innovatie Philips, in 2015 over het programma: “De ambitie is dat in 2018 onze werknemers zicht hebben op hun eigen arbeidsmarkt-positie, zowel binnen als buiten het bedrijf, dat zij weten welke producten en diensten Philips aanbiedt en dat zij ook concrete stappen hebben gezet om zich te ontwikkelen.” Philips biedt werknemers ieder jaar 1.000 ‘E-miles’ aan. Daarmee kan de werknemer kiezen uit trainingen en cursussen voor persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld ‘omgaan met werkstress’. De trainingen worden onder meer onder de aandacht gebracht in een ‘Living Lab’ waar personeelsleden kennis kunnen maken met trainers en het cursusaanbod. Daarnaast is er een ‘Employability Experience’ ingericht, een digitaal portal waar medewerkers zelftests kunnen uitvoeren en waar een database te vinden is met beroepen en de competenties die daarvoor nodig zijn. Ook biedt Philips vakgerichte cursussen aan en zijn er diverse gezondheidsprogramma’s.

Zo lag in 2015 lag de nadruk van het programma op een verbeterd aanbod van de Philips e-miles, het op brede schaal promoten van de Philips-employability-experience, het organiseren van Living-Labs, het organiseren van Leerambassadeurs en het verbeteren van de huidige “Van werk naar werk” aanpak.

In 2016 is de ingeslagen weg verder gevolgd en is de ambitie uitgesproken dat iedere werknemer bij Philips een up-to-date CV heeft. Daarnaast is bekeken of het aanbieden van individuele opleidingsgelden de arbeidsmarktpositie van werknemers kan helpen verbeteren.

Via Twitter heb ik vraag uitstaan wat stand van zaken nu is en vooral of er ook onderzoek is gedaan naar het effect van deze aanpak. Wat heeft het Philips en haar werknemers opgeleverd? Of is het nog te vroeg om daar effect van te mogen verwachten?

Op onderdelen zijn overigens al wel resultaten gepubliceerd. Zo publiceerde Lilian Woudstra begin dit jaar het rapport Union Learning Reps in Nederland (pdf) waarin ze oa de impact van leerambassadeurs beschrijft. Om medewerkers te stimuleren de e-miles daadwerkelijk in te zetten, is Philips enkele jaren geleden gestart met het project Leerambassadeurs. Leerambassadeurs zijn medewerkers die een halve dag in de week zijn vrijgemaakt om collega’s te stimuleren om te werken aan hun persoonlijke of vakmatige ontwikkeling. Het zijn vaak dezelfde mensen die nieuwe cursussen en trainingen enthousiast omarmen. Dat zijn vaak niet de mensen die je in beweging wilt krijgen. Dit herkent Philips. “De leerambassadeurs gaan juist met medewerkers praten die zich niet spontaan melden. Het blijkt dat er vaak toch een manier is om ze te raken.”

Met dank aan Aaltje Vincent voor verwijzing naar publicaties en contactpersonen.

Bronnen:

Één reactie op “Duurzame inzetbaarheid bij Philips: Veerkracht@werk

  1. Interessant om te zien dat in navolging van Philips ook andere organisaties werken aan hun eigen Employability Experience-portal. Zo kwam ik via een presentatie van Yvonne van den Berg (pdf) voor de woningcorporaties op de website van FLOW (Fonds Leren en Ontwikkelen Wooncorporaties). Interessant is ook de hele concrete waarom van FLOW: “In de toekomst zullen er minder mensen bij corporaties werken. Met andere competenties dan ze nu hebben. De stichting Fonds Leren en Ontwikkelen Wooncorporaties (FLOW) ondersteunt initiatieven die corporaties helpen zich daarop voor te bereiden. Het verhogen van de mobiliteit en inzetbaarheid van medewerkers staat voorop.”

    Het Nijmeegse Focus Online lijkt de ontwikkelaar te zijn van de portal van Philips (en van Rabobank, Belastingdienst en DSM). Zo lijken de grote organisaties zich goed voor te bereiden op de toekomst, maar hoe zit het met de zelfstandigen en het MKB?

Geef een reactie