MKB steeds populairder als werkgever?

Het aantal mensen dat werkt bij een mkb-bedrijf met minder dan tweehonderd medewerkers groeit. Althans, dat is de bevinding van het zakelijke sociale netwerk LinkedIn dat dit jaar een stijging ziet van 19 procent ten opzichte van 2016 (via NU.nl).

De netwerksite analyseerde ruim een miljoen Nederlandse LinkedIn-profielen. Het platform telt in totaal ruim zeven miljoen Nederlandse leden. Uit de analyse blijkt dat de algehele werkgelegenheid stijgt, met het mkb als motor. Het aantal mensen dat voor grotere bedrijven werkt daalt, maar wel minder hard dan een jaar geleden. In 2016 daalde het aantal mensen dat voor bedrijven met meer dan tienduizend medewerkers werkte met 20 procent. Dit jaar was de afname op jaarbasis 1,7 procent. Het gaat volgens LinkedIn vooral om organisaties die actief zijn in de telecommunicatie (-10 procent), olie- en energie (-4,6 procent) en productie en industrie (-2,6 procent).

LinkedIn ziet ook een stijging van 6,5 procent van het aantal mensen dat zichzelf omschrijft als ‘ondernemer’. “Goed nieuws”, stelt Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland in een reactie.

Een meerderheid van de LinkedIn-gebruikers die tussen april 2016 en april 2017 startte bij een mkb-bedrijf, ging volgens LinkedIn werken voor een onderneming in de technologiesector. In deze sector groeide het aantal nieuwe banen ook het hardst, namelijk met 5 procent. Ook in de gezondheidszorg, ingenieurssector, retail en zakelijke dienstverlening nam de werkgelegenheid toe.

Het onderzoek gaat ook in op de migratie van talent tussen landen in het afgelopen jaar. Er kwamen dit jaar vooral veel professionals uit India naar Nederland (19 procent van het totaal). Zij gingen vooral bij softwarebedrijven werken. Het Verenigd Koninkrijk neemt met 9 procent een tweede plek in met talent dat vooral van start gaat in de financiële en zakelijke dienstverlening. Gevolgd door Italië (8 procent), Turkije (7 procent) en Brazilië (7 procent). Nederlandse werknemers vertrekken het liefste naar Duitsland (28 procent), België (16 procent), Australië (6 procent), Zwitserland (5 procent) en Spanje (5 procent).

Ondanks het uitzetten van vraag bij zowel LinkedIn als LinkedIn Benelux, heb ik nog geen reactie op de vraag waar ik meer kan vinden over het onderzoek. Ben vooral benieuwd naar de onderzoeksopzet en daarmee de representativiteit van de onderzoeksresultaten. Het onderzoek neemt bijvoorbeeld niet mee of het gaat om full- of deeltijdbanen? Of het aantal banen (flexwerk)? Zo leren we vandaag dat de deze week gepubliceerde CBS-cijfers over de werkeloosheid al snel een factor 3,5 te laag zit:

Grote vraag is dan ook, hoe realistisch zijn al deze cijfers? Of sukkelen we als Europa, maar zeker ook als Nederland langzamerhand in slaap en worden we wakker als het te laat is?

To be continued

Geef een reactie