Growth Hacking de volgende stap van digitale marketing?

De term Growth Hacking is in 2010 voor het eerst gebruikt door Sean Ellis. In zijn artikel Find a Growth Hacker for Your Startup, roept hij startups op mensen te zoeken die zich volledig focussen op duurzame en schaalbare groei van een startup. De omschrijving van Growth Hacking is dan nog niet heel duidelijk.

In 2012 schrijft Andrew Chen (verantwoordelijk voor de groei van Uber) zijn artikel Growth Hacker is the new VP Marketing, waardoor Growth Hacking aan populariteit wint. Hij stelt dat een Growth Hacker een hybride vorm is van een marketeer en een programmeur die klassieke vragen als ‘hoe krijg ik meer klanten voor mijn product?’, beantwoordt met de toepassing van verschillende IT-technieken, data en aanpassingen aan het product. Hulpmiddelen die een Growth Hacker gebruikt zijn bijvoorbeeld specifieke landingspagina’s, A/B-testen, e-mail, social media, automatisering van processen en spreadsheets. Door een goede analyses te maken van de data die hij verzamelt uit experimenten, weet de Growth Hacker een snelle groei te realiseren. Growth Hacking is niet alleen de set aan skills en tools, maar vooral ook een mindset om te groeien (via: Maarten van Kroonenburg).

Alhoewel ik al jaren het begrip ken, heb ik me er nooit heel erg in verdiept. Hoog tijd om daar eens verandering in te brengen. Heb inmiddels het boek Hacking Growth: How Today’s Fastest-Growing Companies Drive Breakout Success van Sean Ellis en Morgan Brown besteld, en ben begonnen met de Growth Insights videoserie:


Growth Hacking Tools, Techniques & Secrets for 2017 – Growth Insights #1


Growth Marketing Tools, Techniques & Secrets for 2017 – Growth Insights #2


Growth Marketing Strategies, Growth Hacking Fundamentals & Secrets for 2017 – Growth Insights #3


Marketing Automation Tools, Content Marketing Tools & AI Content Creation – Growth Insights #4

Één reactie op “Growth Hacking de volgende stap van digitale marketing?

Geef een reactie