Alhoewel onbedoeld, ben ik sinds de lancering van Marketingfacts in 2002 onderdeel geworden van het Nederlandse medialandschap. Al snel realiseerde ik me dat traditionele uitgevers van dagbladen en tijdschriften het moeilijk zouden krijgen als ik op mijn ‘zolderkamertje’ met beperkte middelen succesvol en duurzaam een nieuwe titel in de markt kon zetten. Sindsdien volg ik de trends en ontwikkelingen op het gebied van media met belangstelling. Niet alleen door blogs en podcasts te volgen (nieuwsbrief en podcast van Ernst Jan Pfauth is daarvoor een aanrader), maar ook door nieuwe initiatieven zelf te testen. Zo ben ik al vanaf de start lid van de Correspondent en was ik beta-tester van Blendle.
Sinds kort heeft uitgever De Persgroep een nieuwe service: Topics. Topics is een dienst die alle artikelen van alle 13 titels van De Persgroep toegankelijk maakt, en wordt gratis aangeboden alle kranten abonnees. Een abonnee van de Trouw bijvoorbeeld, die alles wil weten over economie en wetenschap, selecteert alle artikelen uit die 13 kranten die daarover gaan. De vergelijking met Blendle ligt voor de hand, maar gaat volgens de uitgever zelf mank. Blendle is namelijk een online kiosk die artikelen van veel verschillende kranten en tijdschriften beschikbaar maakt en klanten per artikel laat betalen. De dienst van de Persgroep is een extra service voor krantenabonnees die hiermee toegang krijgen tot alle artikelen van de andere kranten. Het zit standaard (zonder extra kosten) bij je abonnement inbegrepen.
Of Topics een succes gaat worden voor De Persgroep en daarmee een nieuwe stap is richting de toekomst van nieuwsmedia, is nog even afwachten. Afgelopen week kreeg ik wel de vraag via We Are First, een influencer marketingbureau dat voor De Persgroep werkt, of ik deze nieuwe service Topics wilde testen in ruil voor een jaarabonnement op een krant naar keuze. En aangezien ik toch al van plan was om deze nieuwe service te testen (ik heb een abonnement op NRC), heb ik ja gezegd en heb ik nu ook een gratis jaar abonnement op de Trouw. Alhoewel, helemaal gratis is het niet, ik moet daarvoor wel een aantal tweets delen. De letterlijke instructies die ik meekreeg:
- Je krijgt van ons inloggegevens om een account aan te maken op www.topics.nl;
- Selecteer daar de topics die je wil volgen en onthoud de belangrijkste;
- Vertel in een aankondigingspost wat Topics is, dat je het gaat proberen en welke onderwerpen je daarbij vooral volgt;
- Deel vervolgens verspreid over een maand vijf artikelen die je interessant vindt, liefst uit verschillende kranten;
- Aan het einde van de maand stuur je de links van al je postings en de statistieken waarin te zien is hoeveel mensen de posting bekeken hebben.
Kortom, de komende maand kunnen jullie van mij minimaal 5 tweets verwachten over Topics. En ja, ik zal hier in deze blog ook mijn ervaring delen. Ook als die negatief is!
Update
Op 29 mei kondigde ik op Twitter via een link naar deze blog (inmiddels ruim 2.000 keer bekeken) aan dat ik Topics voor een maand zou gaan testen:
Komende maand de nieuwsapp @Topics_NL van @persgroep_nl maar eens testen op de thema's #business en #tech https://t.co/sCeuWSDwAN #spon
— Marco Derksen (@marcoderksen) May 29, 2017
Het eerste bericht dat ik via Topics deelde was het bericht uit Trouw over de digitale veiligheid in Estland:
In Estland hebben ze digitale veiligheid wel onder controle #trouw #topics #digitaletransformatie #security https://t.co/X6070L1ARL
— Marco Derksen (@marcoderksen) May 31, 2017
Het bericht werd 2.115 keer getoond op Twitter en resulteerde in 21 doorkliks (CTR 1,0%):
Vervolgens heb ik de volgende berichten op Twitter gedeeld:
Opmars van robots kost tienduizenden banen in distributiecentra #ad #topics #robotisering #toekomstvanwerk https://t.co/tZKdjF2kYr
— Marco Derksen (@marcoderksen) June 1, 2017
Het bericht werd 1.970 keer getoond op Twitter en resulteerde in 8 doorkliks (CTR 0,4%):
Waarom @Topics_NL dit artikel van Jennifer Lopez nu een must-read vindt is mij een raadsel!? https://t.co/0WsFL2GHmI pic.twitter.com/pCQGUNUqFt
— Marco Derksen (@marcoderksen) June 6, 2017
Het bericht werd 1.849 keer getoond op Twitter en resulteerde in 23 doorkliks (CTR 1,2%):
Als jullie mij zoeken, ik ben een bunker aan het bouwen in de achtertuin! https://t.co/AfqCeArEAR
— Marco Derksen (@marcoderksen) June 15, 2017
Het bericht werd 2.074 keer getoond op Twitter en resulteerde in 75 doorkliks (CTR 3,6%):
Universitair investeringsfonds wil start-ups door 'de vallei des doods' leiden #trouw #topics #startups https://t.co/4jDgeQDnSz via
— Marco Derksen (@marcoderksen) June 20, 2017
Het bericht werd 1.196 keer getoond op Twitter en resulteerde in 9 doorkliks (CTR 0,8%):
Hoe Netflix straks beter weet wat u wilt zien dan uzelf? #vk #topics #profiling #bigdata https://t.co/ShenqJBjRT
— Marco Derksen (@marcoderksen) June 22, 2017
Het bericht werd 1.355 keer getoond op Twitter en resulteerde in 9 doorkliks (CTR 0,7%):
Europese megaboete voor Google: 2,4 miljard euro! #vk #topics #google #shopping #search https://t.co/mqdyLqlACG
— Marco Derksen (@marcoderksen) June 27, 2017
Het bericht werd 1.463 keer getoond op Twitter en resulteerde in 7 doorkliks (CTR 0,5%):
Conclusie
Heel eerlijk, ik ben niet echt onder de indruk van Topics. Het selecteert voor mij maar heel beperkt relevante artikelen. Sterker nog, het lijkt er sterk op dat Topics vooral is gericht op clickbait en mij artikelen voorschoteld die veel doorkliks opleveren. Vooral de nieuwsbrief die ik van Topics ontvang bevat regelmatig koptitels die compleet de plank misslaan als je mijn interessegebied zou kennen. Voorlopig zal ik dan Topics ook niet meer gebruiken en ga ik weer terug naar Blendle dat veel beter inspeelt op mijn profiel.
1 reactie
Blendle is dood, leve Topics?
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/blendle-was-altijd-een-uitstekende-aanvulling-op-mijn-krantenabonnement-nu-niet-meer~b1e21f75/