Over kikkers en innovatie

Via LinkedIn las ik vandaag dat Gijs van Wulfen in zijn dankwoord voor het managementboek van het jaar een prachtige fabel gebruikte over wat innovatie soms vraagt: ‘Het gaat over drie kikkers, die uit verveling besluiten een berg te beklimmen. De eerste twee haken na waarschuwingen van omstanders af. De derde haalt uitgeput de top. Deze kikker bleek doof :-)’

Voor geinteresseerden de hele fabel dat ik op internet vond:

Drie kikkers wilden een wedstrijdje doen, ze besloten een berg te beklimmen. De hele kikkergemeenschap liep uit om dit te gaan zien. En allemaal riepen ze: “Dat lukt ze nooit! Wat onwetend van hen en wat dom”, schreeuwden ze in koor.

De eerste kikker die dit allemaal aanhoorde, stopte al voordat het startschot klonk, want als iedereen dat riep, moest het toch wel waar zijn. De anderen twee kikkers begonnen te klimmen. En nog steeds schreeuwden alle kikkers: “Dat lukt jullie nooit, jullie zijn echt dom bezig.”

De tweede kikker begon nu ook te twijfelen. Zoveel kikkers bij elkaar zouden toch meer weten dan hij in zijn eentje, en ook hij haakte af.

De derde kikker zette zijn klimtocht door en na een tijdje stond hij aan de top. Iedereen keek elkaar verbaasd aan. Bovenop de berg stond de kikker in stilte te genieten van het uitzicht. Hij was doof.

Bron: onbekend

Geef een reactie