Hoe belangrijk is big data voor het winnen van de Formule 1?

Nu kijk ik zelden Formule 1, maar afgelopen zondag was ik erg vroeg wakker en zag ik Max Verstappen vijfde worden bij de eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen in het Australische Melbourne. Ik raakte gefascineerd door de continue stroom aan gegevens die ik op mijn scherm voorbij zag komen over de wedstrijd en vroeg me af hoe belangrijk data eigenlijk is voor teams om de Formule 1 te winnen. Helaas gaf de F1 voor dummies geen antwoord op mijn vraag en ben ik verder gaan zoeken. Daarbij kwam ik een aantal aardige artikelen tegen over het gebruik van big data door het team van Red Bull.

Zo blijkt de voorlaatste Red Bull auto, de RB12, ongeveer 100 strategisch geplaatste sensoren te bevatten die zo’n 10.000 parameters meet waaronder windkracht, bandenspanning, brandstofverbruik en remtemperatuur. Gedurende test- en wedstrijdritten wordt de data real-time doorgestuurd. Alle raceteams samen stuurden tijdens de 2014 US Grand Prix meer dan 243 terabytes aan data door. De mogelijkheid om data real-time te verzamelen en te analyseren is volgens deskundigen van cruciaal belang in een competitief speelveld waar een fractie van een seconde de uitkomst kan bepalen. Binnenkort toch eens over nadenken wat organisaties kunnen leren van Formule 1!

Bronnen:

Één reactie op “Hoe belangrijk is big data voor het winnen van de Formule 1?

Geef een reactie