Mark Zuckerberg’s manifest voor wereldwijde community

door Marco Derksen op 25 februari 2017

Mark Zuckerberg publiceerde vorige week het artikel Building Global Community. Een manifest waarin hij vertelt wat de rol van Facebook is in het verbeteren van de wereld. Zie het als een nieuw mission statement van Facebook.

Ernst-Jan Pfauth kwam vandaag met een samenvatting van het manifest. Zuckerberg maakt zich volgens Pfauth serieus zorgen over de wereld en wil met Facebook vijf grote onderwerpen aanpakken: sociale cohesie, veiligheid, informatievoorziening, actief burgerschap en (lokale) richtlijnen van Facebook. Pfauth komt tot de conclusie dat Zuckerberg voor het eerst verantwoordelijkheid onderkent die Facebook wereldwijd heeft. Alhoewel Zuckerberg oprecht lijkt, is er ook kritiek op het manifest dat ook een commercieel doel lijkt te hebben.

Nicolass Carr twijfelt aan de goede bedoelingen van de online communities die door Facebook worden gefaciliteerd. Ben Thompson is doodsbenauwd dat Facebook nu voor politieke doeleinden gebruikt wordt en volgens Adrienne Lafrance is het manifest een ramp voor de journalistiek.

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (708)

Geplaatst op 25 feb. 2021

Bureau Dupin

Politie en het Openbaar Ministerie (OM) werken sinds vorig jaar samen met Bureau Dupin, een onderzoekscollectief van burgers op initiatief […]

Lees Bericht: Bureau Dupin
Contact