Een studie kiezen die je klaarstoomt voor een carrière voor de rest van je leven is verleden tijd. De arbeidsmarkt verandert razendsnel door technologische ontwikkelingen, waardoor banen verdwijnen of veranderen. Inmiddels raakt de technologische ontwikkeling niet alleen maar banen van laagopgeleide werknemers, maar ook die van middelbaar- en hogeropgeleiden. Wie de veranderingen wil bijbenen, moet zich zijn hele werkzame leven bij- en omscholen, zeggen wetenschappers en de overheid. Deze week Nieuwsuur over een leven lang leren. Kijken!
Verder lezen/kijken:
- Vijftien jaar hetzelfde werk is niet meer van deze tijd (Nieuwsuur, februari 2017)
- Een leven lang leren in Nederland: een overzicht (CBS, 2016) (pdf)
- CNV: Scholing is noodzaak (DFT, december 2016)
- DUO: Krediet voor een leven lang leren (VNO-NCW, 2016)
- SCP: Leven lang leren komt niet van de grond (FD, augustus 2016)
- Het werken van morgen (VPRO Tegenlicht, maart 2015)
- Leven lang leren (Onderwijsraad)
3 reacties
Zoals helaas wel vaker gebeurt in Nieuwsuur wordt het onderwerp maar deels belicht en uitgewerkt. Geen woord over zelfstandigheden, niets over online leermogelijkheden (vaak zeer betaalbaar en actueel), de focus ligt nu volledig op de al dan niet bereidwillige werkgever, de beschikbare opleidingsbudgetten en de passieve, afwachtende werknemer. En dan wordt er 1 opleiding uitgelicht die 10.000 euro kost? Tsja.
Eens, Nieuwsuur beperkt zich tot signaleren van de uitdaging en laat enkele voorbeelden zien. Dat is de beperking van een nieuwsitem van 5 min. Aan ons om online dit verder aan te vullen (zie oa mijn lijst hierboven).
Heb jij nog aanvullende suggesties?
Uiteraard is hun tijd beperkt, dus meer dan aanstippen van het onderwerp kun je ook niet verwachten van ze, helemaal eens. Aanvullende suggestie: Misschien een open deur, maar ik denk dat we vooral naar de basis moeten kijken, namelijk het onderwijs. Beweegt dat voldoende snel mee met de razendsnelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Is de transitie van het traditionele zenden en het aanbieden van kennis “in kolommen zonder samenhang” naar het ontwikkelen van nieuwe (soft) skills en vaardigheden bij leerlingen wel echt in volle gang? Ik vind bijvoorbeeld een recent onderzoek van Deloitte vrij alarmerend … https://www2.deloitte.com/nl/nl/pages/deloitte-analytics/articles/286000-studenten-volgen-een-studie-die-opleidt-tot-werk-dat-potentieel-verdwijnt.html#