Talent vertrekt bij organisaties die niet digitaal transformeren

door Marco Derksen op 22 september 2016

Binnen organisaties die digitaal niet ver ontwikkeld zijn, zegt meer dan de helft van de ondervraagde medewerkers hun organisatie waarschijnlijk binnen drie jaar te verlaten en 20 procent zelfs binnen een jaar. Bij digitaal gevorderde organisaties liggen deze percentages op respectievelijk slechts 25 procent en 4 procent. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van MIT Sloan Management Review en Deloitte Digital.

Het onderzoek, “Aligning the Organization for Its Digital Future“, brengt de karakteristieken in kaart van drie gradaties van digitale volwassenheid: ‘early’, ‘developing’ en ‘maturing’ en probeert typische kenmerken te identificeren die ‘digital maturing’ organisaties succesvol maakt. Het onderzoek is gebaseerd op een wereldwijde survey onder meer dan 3700 executives, managers en analisten.

Het onderzoek introduceert de term digitale congruentie: bedrijfscultuur, mensen, structuur en processen zijn perfect in lijn met de bedrijfsstrategie en expliciet gericht op het zich snel aanpassen aan het continu veranderende digitale IT landschap. Digitaal gevorderde organisaties richten zich volgens dit onderzoek met name op het aantrekken en ontwikkelen van hun talent:

  1. Meer dan 75 procent van deze organisaties voorzien hun medewerkers met mogelijkheden om hun digitale expertise te ontwikkelen ten opzichte van slechts 14 procent bij organisaties die nog aan het begin staan van hun digitale ontwikkeling.
  2. En 71 procent van digitaal gevorderde bedrijven zegt in staat te zijn nieuw talent aan te trekken op basis van hun gebruik van digitale technologieën. Slecht 10 procent van de organisaties die digitaal minder ver zijn, kunnen dat.

“We weten natuurlijk al heel lang dat voor veel organisaties het niet hebben van een digitale transformatie agenda een potentiele kwetsbaarheid in hun business continuïteit betekent. Wat dit onderzoek voor het eerst wetenschappelijk onderbouwt is dat organisaties die te lang wachten met het concreet werk maken van hun digitale transformatie, hun talent ook dreigen te verliezen. Met als direct gevolg dat het senior management en talent dat de noodzaak voor die digitale transformatie begrijpt en moet leiden en begeleiden, zelf op het punt staat te vertrekken: “ready to hit the exit button””, zegt Hans van Grieken, Director Digital Business Innovation binnen Deloitte.

Succesfactoren digital organisaties
Het onderzoek laat zien dat ‘digital maturing’ organisaties veel overeenkomsten hebben in hun organisatiecultuur, zoals meer risico bereidheid in specifieke technologie adoptie, de bereidheid om kannibaliserende effecten op de bestaande business modellen toe te staan, snel te experimenteren met nog niet volledig uitontwikkelde technologie, stevige investeringen in talent en de ontwikkeling van leiders die uitblinken in soft skills.

Technologie expertise geen noodzaak
Interessante observatie uit het onderzoek is dat het topmanagement van organisaties helemaal geen technologische deskundigheid hoeft te hebben om een volledig digitale organisatie te leiden. Maar 18% van de respondenten denkt dat dit van cruciaal belang is. De vaardigheden om organisaties te leiden in dit digitale tijdperk, bestaan volgens de respondenten onder meer uit het hebben van een visie op transformatie (22 procent), het vooruit kunnen denken (20 procent), een op verandering georiënteerde mindset (18 procent) en andere vaardigheden ten aanzien van leiderschap en samenwerking (22 procent).

Van Grieken: “Veel organisaties voegen in dit digitale tijdperk functies toe met een digitale focus, of veranderen traditionele rollen met een meer digitale saus. Echter, binnen bijna 90% van de digitaal volwassen organisaties is de digitale strategie een integraal onderdeel van de overall organisatiestrategie. Digitaal opereren in de markt en samenleving is niet iets wat je erbij doet, het is wat je bent en wat je in het DNA van de organisatie verankert. Het gaat dus niet om het digitaal doen maar om het digitaal zijn.”

Bron: Deloitte University Press

1 reactie

‘Nederlandse bedrijven lopen voorop met digitale transformatie’, kopte het FD nav deze onderzoeken. De gemelde voorsprong is te danken aan durf: ‘Nederlandse bedrijven durven meer te experimenteren met de digitalisering van hun activiteiten dan buitenlandse tegenhangers. Ze experimenteren vaker met nieuwe producten, diensten of functionaliteiten op hun website of app’. De bron voor dit positieve nieuws is onderzoek van de gerenommeerde Amerikaanse business school MIT Sloan en adviesbureau Deloitte.

Klein puntje van kritiek volgens Computable: de onderzoekers hebben wereldwijd aan 3500 digitale managers gevraagd om een oordeel te geven over de digitale transformatie van hun bedrijven. Dit grote aantal bevraagden heeft in Nederland 68 ondernemingen omvat. Maar ernstiger dan de aantallen is dat het vooroplopen van Nederlandse ondernemingen een kwestie van zelfperceptie is – en misschien wel zelfoverschatting. Mogelijk doen we het beter dan anderen, in andere landen. Dat dénken we in ieder geval wel, volgens dit onderzoek naar digitale transformatie.

https://www.channelweb.nl/artikel/achtergrond/discussie/6230972/6208274/nederland-denkt-voorop-te-lopen-bij-digitale-transformatie.html

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1021)
Contact