Digitale advertentiemarkt in tien jaar verdrievoudigd

door Marco Derksen op 5 april 2016

Online mediabestedingen
Het is al weer bijna 10 jaar geleden dat ik voorzitter werd van IAB Nederland, dé branchevereniging voor digitale marketing. Inmiddels zijn we een aantal voorzitters verder en is de digitale advertentiemarkt enorm veranderd. Zo stelde ik enkele maanden geleden al vast dat de toekomst van online advertising steeds meer geautomatiseerd zal zijn. Afgelopen week publiceerde IAB samen met Deloitte de digitale advertentie-bestedingen voor 2015 (pdf). De totale digitale advertentiemarkt in Nederland is in 2015 gegroeid naar een omzet van 1,5 miljard euro en dat is maar liefst een verdrievoudiging ten opzichte van tien jaar geleden!

Search heeft met 673 miljoen euro (44 procent) nog steeds het grootste aandeel in de digitale advertentiebestedingen, gevolgd door display met 615 miljoen euro (41 procent) en classified met 225 miljoen euro (15 procent). Wat we destijds verkeerd hebben ingeschat is dat voor display advertising de verschuiving naar performanced based (CPx) zich niet heeft doorgezet. Sterker nog, deze is de afgelopen jaren afgenomen tot 17 procent terwijl het afrekenen op basis van het aantal vertoningen (CPM) is toegenomen tot 65 procent. Dit heeft vooral te maken met het feit dat een steeds groter deel van display volledig geautomatiseerd wordt afgehandeld (inmiddels 30 procent van totale display advertising). Interessant is om de verschuiving te zien van display via desktop/laptop naar mobile. De verwachting is dat display advertising via mobile de komende jaren display advertising via desktop/laptop voorbij streeft. Binnen display advertising zien we vooral een stijging in video advertising.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1026)
Contact