In juni 2010 richtte de Egyptisch internetactivist Wael Ghonim onder het pseudoniem El Shaheed (de martelaar) een Facebookpagina op ter nagedachtenis aan Khaled Saïd, een blogger die onder verdachte omstandigheden stierf nadat hij gearresteerd werd door de politie. Ghonim was op dat moment als marketingmanager voor Google gevestigd in Dubai. Na het succes van de Jasmijnrevolutie in Tunesie riep de Facebookpagina We are all Khaled Said op tot een demonstratie op 25 januari 2011 op het Tahrirplein in Cairo. Ghonim nam verlof, verliet zijn woonplaats Dubai en keerde terug naar Egypte. Enkele dagen daarna werd hij door zijn familie als vermist opgegeven. Hij bleek op 27 januari te zijn gearresteerd en werd op 7 februari vrijgelaten nadat onder meer Amnesty International en Google om zijn vrijlating hadden verzocht. Diezelfde dag gaf hij een geëmotioneerd interview in het programma van Mona El-Shazly op het Egyptische televisiekanaal Dream TV.
Wael Ghonim en de rest van de wereld zijn het er over eens dat social media een grote rol hebben gespeeld in de Arabische Lente. Toch heeft deze zogenoemde social media revolutie niet gebracht wat men er van had verwacht. In een indrukwekkende TED-talk vertelt Wael Ghonim hoe social media na de revolutie vooral ook heeft geleid tot polarisatie. Hij komt tot de volgende weeffouten in de huidige design van social media:
- we weten niet hoe om te gaan met geruchten op social media;
- we creëren onze eigen echokamers;
- discussies leiden al snel tot polarisatie;
- we hebben moeite om ons standpunt dat eenmaal online staat te veranderen;
- social media zijn onvoldoende ontworpen voor genuanceerde discussies.
Samen met anderen heeft Wael Ghonim daarom Parlio ontwikkeld, een nieuw online discussieplatform zonder de eerder genoemde weeffouten. Of het de basis is voor een nieuwe Arabische Lente is nog maar de vraag, maar het is wel een eerste stap naar een beter design voor social media.
3 reacties
Medium and Twitter founder: ‘We put junk food in front of them and they eat it’. Ev Williams on feedback loops, giving a home to publishers, and finding critical mass:
http://www.theguardian.com/media/2016/apr/10/twitter-ev-williams-medium-content-fast-food
Zeer actueel en interessant! Dank hiervoor Marco.
Zie ook: