Hoe digitaal is Nederland?

door Marco Derksen op 26 februari 2016

The Netherlands' DESI score
De Europese Commissie heeft deze week de resultaten van de editie van 2016 van de index van de digitale economie en maatschappij (Digital Economy and Society Index of DESI) gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de lidstaten sinds de publicatie vorig jaar van de strategie voor de digitale eengemaakte markt vorderingen hebben gemaakt op gebieden zoals connectiviteit, digitale vaardigheden en overheidsdiensten. Toch laten de nieuwe cijfers zien dat maatregelen nodig zijn om het potentieel van Europa beter te benutten.

Belangrijkste resultaten van de index van de digitale economie en maatschappij op een rij:

  • Denemarken, Nederland, Zweden en Finland staan nog steeds bovenaan in de DESI-ranglijsten.
  • In Nederland, Estland, Duitsland, Malta, Oostenrijk en Portugal stijgen de scores het snelst, en zij vormen de kopgroep.
  • Voor het eerst heeft de Commissie de EU ook vergeleken met een aantal van de meest gedigitaliseerde landen van de wereld (Japan, de Verenigde Staten en Zuid-Korea). Het volledige rapport over een nieuwe internationale index betreffende digitale prestaties is pas midden maart 2016 beschikbaar, maar uit de voorlopige resultaten blijkt dat de op digitaal gebied hoogst genoteerde EU-landen wereldwijd ook tot de koplopers behoren. De EU als geheel heeft echter aanzienlijke verbeteringen nodig om tot de wereldtop te behoren.
  • 7 % van de Europese huishoudens heeft toegang tot snel breedbandinternet (ten minste 30 Mbps), ten opzichte van 62% vorig jaar. De EU ligt op schema om in 2020 volledige dekking te bereiken. Het aantal mobiele-breedbandabonnementen neemt snel toe, van 64 abonnementen per 100 Europeanen in in 2014 tot momenteel 75. De EU moet erop voorbereid zijn aan toekomstige behoeften te voldoen en de volgende generatie communicatienetwerken (5G) ter beschikking te stellen. Om die reden zal de Commissie nog voor het einde van het jaar met een herziening van de EU-telecomregels komen, waarmee technologische en marktgerelateerde problemen worden aangepakt.
  • Het aantal afgestudeerden in de richtingen exacte wetenschappen, technologie, ingenieurswetenschappen en wiskunde is in de EU licht gestegen, maar bijna de helft van de Europeanen (45%) beschikt niet over digitale basisvaardigheden (een mailbox of beeld- en tekstverwerkingstools gebruiken, of nieuwe apparaten installeren). De Commissie zal later dit jaar in het kader van de EU-agenda voor vaardigheden aandacht besteden aan digitale vaardigheden en opleidingen.
  • 65% van de Europese internetgebruikers winkelt op internet, maar slechts 16% van het mkb verkoopt producten via internet – en minder dan de helft daarvan verkoopt producten in andere landen via internet (7,5%). Om hier verbetering in te brengen, heeft de Commissie afgelopen december voorstellen met betrekking tot digitale overeenkomsten gedaan. Daarmee worden consumenten die op internet winkelen beter beschermd en kunnen bedrijven de verkoop via internet uitbreiden. In mei komt de Commissie met een wetgevingspakket om de elektronische handel te stimuleren. Daartoe behoren maatregelen om ongerechtvaardigde geoblocking aan te pakken, de transparantie van grensoverschrijdende markten voor postpakketten te verbeteren en de handhaving van de EU-regelgeving betreffende consumenten over de grenzen heen te verbeteren.
  • Uit indicatoren blijkt dat overheden een ruimere keuze aan onlinediensten aanbieden (bijvoorbeeld kunnen burgers via internet hun nieuwe adres, de geboorte van een kind of andere belangrijke gebeurtenissen doorgeven). Het aantal internetgebruikers dat online met overheden communiceert, stijgt echter niet (32%).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact