Blog:

Wat zijn de succesfactoren van snelgroeiende start-ups?

door Marco Derksen op 22 september 2015

Scale-up: the experience gameHet populaire beeld van de twintigjarige schoolverlater die een billion-dollar-start-up bouwt is niet altijd correct. Vaker is de ondernemer een veertiger, draagt een rugzak vol leiderschapservaring en heeft grondige kennis van de klant en de markt. Daarnaast is meer dan de helft van de start-ups opgericht door een divers en deskundig team in plaats van een individuele ondernemer. Dat blijkt uit het rapport Scale-Up: the experience game (pdf), een gezamenlijk onderzoek van Deloitte Fast Ventures en THNK op basis van kwantitatieve data-analyse naar de succesfactoren van 400.000 start-ups uit 24 landen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 1 op de 200 start-ups een scale-up wordt. Dit is een snelgroeiende start-up die binnen vijf jaar meer dan tien miljoen omzet heeft gedraaid. Een unicorn worden is nog moeilijker. Van de 40.000 onderzochte start-ups bereikten ‘slechts’ 103 start-ups een marktwaarde van meer dan 1 miljard dollar.

De drie belangrijkste succesfactoren zijn:

  • Ervaren leiderschap
    In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn het de ervaren ondernemers die in de meeste gevallen aan het roer staan van de zogenaamde scale-ups.
  • Ingericht op schaalbaarheid
    25% van de start-ups kiest voor een schaalbaar concept, dit in tegenstelling tot de scale-ups. Hier gebruikt 85% een schaalbaar businessmodel dat voor een bredere markt relevant is en geschikt is voor een internationale uitrol.
  • Het juiste lanceringsmoment
    De tijd tussen de oprichting en de uiteindelijke marktintroductie is bij scale-ups bijna twee keer langer dan bij start-ups. Het lanceringsmoment van een scale-up valt vaak samen met een (technologische) trend.

2 reacties

Vandaag in FD aandacht voor scale-ups. Volgens Sherry Coutu zorgen niet de start-ups voor de groei, maar de scale-ups:

Op mijn vraag of we niet teveel aandacht besteden aan de start-ups in plaats van de scale-ups, meldt Christiaan Holland terecht dat we dat wel degelijk doen: “EZ doet t al jaren. Eerst ging het om Gazelles (jaren 90), toen de snelle groeiers en nu moet het blijkbaar scale-up heten.”

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1033)
Contact