Blog:

Wat maakt een netwerkorganisatie?

door Marco Derksen op 14 juni 2015

HBR June 2015
Eén van de belangrijkste adviezen die Lynda Gratton afgelopen week meegaf aan de deelnemers van het congres over de toekomst van werk, was dat we (meer) gebruik moeten maken van netwerken. Ook op dit blog wordt de netwerkorganisatie of beter, de genetwerkte of connected organisatie vaak beschreven als de meest kansrijke organisatievorm voor een snel veranderende wereld. Maar wat maakt een organisatie een genetwerkte of connected organisatie?

In de Harvard Business Review van deze maand een artikel van Greg Satell met de titel What Makes an Organization “Networked”? (pdf). In het kort demystificeert Satell wat een genetwerkte of connected organisatie wel en niet is. Aanrader!

2 reacties

Beantwoord

@Erwin vanaf 2002 werk ik eigenlijk alleen nog maar in netwerken. Marketingfacts is daar een voorbeeld van, een kleine vaste kern met daaromheen een netwerk van freelancers en vrijwilligers. Ben in 2008 met Upstream even in de klassieke valkuil gestapt door groot kantoor te huren en mensen aan te nemen, inmiddels is dat teruggedraaid en is ook Upstream weer een netwerkorganisatie met een kleine vaste kern en groot netwerk van zelfstandig professionals. Andersom zit ik zelf ook in diverse netwerkorganisaties van anderen, o.a. LBL en AOG School of Management. De kracht is de korte termijn strategie en flexibiliteit, de zwakte is lange termijn strategie en continuiteit. En jij zelf?

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (640)
Contact