Blog:

Trends en ontwikkelingen in communicatie

door Marco Derksen op 11 juni 2015

Iedere twee jaar presenteert Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, de trends uit de samenleving die van invloed zijn op het communicatievak. De trends van dit jaar zijn vandaag bekend gemaakt tijdens C-DAY15 dat werd gehouden in het NBC in Nieuwegein.

De 4 trends uit de samenleving die invloed hebben op het communicatievak zijn:

  • Netwerksamenleving
    Onze maatschappij vertoont allerlei trekken van horizontalisering, maar op andere plekken lijken verschillen juist toe te nemen en treedt er verwijdering op tussen groepen.
  • Be Real
    Het is niet genoeg dat organisaties alleen maar transparant proberen te zijn. Organisaties moeten nu midden in de markt en samenleving staan. Ze moeten zich bewust zijn van het feit, dat die samenleving ook middenin hén staat.
  • Real Time
    Organisaties zullen zich ervan bewust moeten zijn dat iedereen meekijkt, altijd. Dit biedt – zeker voor communicatie – nieuwe kansen maar dwingt ook ons beter te oriënteren op mogelijkheden en risico’s.
  • Menselijke Maat
    Juist in een tijd waarin de schaal steeds groter lijkt te worden en de afstand tussen mensen en organisaties ook, groeit de behoefte aan individueel contact. We willen vertrouwen geven aan organisaties die dat verdienen.

Gedetailleerde toelichting van de trends en vooral ook wat dit betekent voor het communicatievak, zijn te vinden in het overzichtschema van Logeion (pdf).

Bron: logeion.nl

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (548)
Contact