Rendementsdenken, monocultuur en de filter bubbel van Eli Pariser

Afgelopen week kreeg ik via Yuri van Geest een link door naar het artikel Rendementsdenken heeft onze geest verziekt, een pleidooi van Ramsey Nasr voor meer ‘nutteloze’ vakken in het onderwijs.

In het verlengde van het betoog van Nasr, ligt ook de roep van de studentenbeweging Rethinking Economics. Overal ter wereld komen economiestudenten in opstand tegen een te eenzijdige monocultuur op hun economische faculteiten. Ze pleiten voor meer diversiteit in het economieonderwijs omdat ze beseffen dat voor het oplossen van de huidige crisis nieuwe inzichten vereist zijn.

In beide gevallen moest ik denken aan de filter bubbel van Eli Pariser. Door filtering van informatie raken de ruimtes die we op internet betreden steeds verder gepersonaliseerd. Zo worden bijvoorbeeld onze zoekresultaten steeds minder divers. Volgens Pariser belandt iedere internetter daardoor in een zogenaamde ‘filter bubbel’ waardoor we steeds minder van de werkelijkheid zien. In zijn boek The Filter Bubble waarschuwt hij ons voor de negatieve maatschappelijke gevolgen hiervan. Bovendestaande TED-talk is uit 2011 maar nog steeds een aanrader om te kijken!

3 reacties op “Rendementsdenken, monocultuur en de filter bubbel van Eli Pariser

  1. Pingback: Rendementsdenken, monocultuur en de filter bubbel van Eli Pariser « Talent

  2. “Zo worden bijvoorbeeld onze zoekresultaten steeds minder divers.”

    Is dit zo? En if so, is dat het gevolg van personalisering?

    Gepersonaliseerde zoekresultaten kunnen ook betekenen dat de zoekmachine anticipeert op een zoekresultaat wat je in het verleden niet gewaardeerd hebt, en dat vervangt door een ander resultaat van een andere bron. Juist meer diversiteit dus.

    • @NilsR in principe zou dat zeker kunnen, vraag is alleen of Google, Facebook en andere platformen ook zo werken. Wat Pariser eigenlijk zegt is dat we vooral kritisch moeten blijven op de algorithmes die worden gebruikt voor onze zoekresultaten.

Geef een reactie