Overheid lanceert Retailagenda

door Marco Derksen op 20 maart 2015

Ondanks dat het consumentenvertrouwen weer is gestegen en het aantal faillissementen in de retail is afgenomen, staat momenteel nog steeds 7,5 procent van de winkels leeg en vecht menig retailer voor haar voortbestaan. Nieuwe retailformules zoals concept stores met mode, interieurartikelen en koffie doen het wel goed, maar worden tegengewerkt door wetgeving. Vijftig Nederlandse gemeenten gaan dit jaar afspraken maken om beter samen te werken met lokale ondernemers, om de detailhandel uit het slob te trekken. Minder leegstand door marktconforme winkelhuren. Meer ruimte om winkels te combineren met horeca. En extra scholing voor het winkelpersoneel. Dat staat in de Retailagenda (pdf) die deze week door Detailhandel Nederland, Thuiswinkel.org en Platform 31 is aangeboden aan minister Henk Kamp van Economische Zaken.

De detailhandel is een belangrijke economische sector in ons land. Er werken ruim 775.000 mensen in de detailhandel, waaronder veel jongeren die er hun eerste werkervaring op doen. De detailhandel is goed voor 110.000 bedrijven die een bijdrage van €93 miljard per jaar aan onze economie leveren. Daarnaast vormen winkels samen met horeca het hart van de binnensteden en kernen en zijn winkelstraten een belangrijke factor voor de aantrekkelijkheid, vitaliteit en leefbaarheid van steden en dorpen. Met de afspraken in de Retailagenda willen de ondertekenaars de retail toekomstbestendig maken.


In de toekomst winkelen we anders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact