Blog:

The Age of Algorithms

door Marco Derksen op 1 december 2014

The Age of Algorithms

Het Financieele Dagblad onderzoekt in 2015 de kansen, risico’s en dilemma’s van het nieuwe datatijdperk. In welke sectoren zijn big data en algoritmen al niet meer weg te denken? Daarbij richt het FD zich op de volgende sectoren:

  • Financiële dienstverlening
    Banken kennen de transacties van hun klanten, maar die willen dat ze ervan afblijven. De handelsvloer kan al niet meer zonder algoritmen.
  • Gezondheidszorg
    Gepersonaliseerde zorg en preventie worden beloofd. Data-analyse moet die leveren, maar patiënten vertrouwen het model nog niet.
  • Handhaving
    Computers kunnen profielen creëren van mogelijke overtreders. Dat maakt het werk van fraudejagers efficiënter. Maar het individu kan onterecht bespied worden.
  • Energie
    Wiskundigen helpen de energiebedrijven om zelf in gas en licht te handelen. Ze maken zelfs weersvoorspellingen. En ze weten hoe laat de consument thuiskomt.
  • Retail
    Big data verbeteren logistiek en marketing. Maar wat merkt de klant hiervan?

Dit weekend publiceerde het FD in Outlook Weekend het eerste inleidende artikel van Ronald van de Krol met als titel De lokroep van de algoritmen gevolgd door een interview met Natali Helberger, hoogleraar informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (967)
Contact