Het internetgebruik op mobiele devices (smartphone en tablet) laat een heel ander beeld zien dan op de pc of laptop. Op mobiele devices vertonen gebruikers ‘snackgedrag’, veel korte sessies van nauwelijks één minuut. Op de pc en laptop duurt een sessie een stuk langer, namelijk ongeveer een halfuur. Ook valt op dat gebruikers op mobiele devices veel vaker websites bezoeken, maar wel minder verschillende websites.
Dat blijkt uit het onderzoek Trends in internetgebruik (pdf) dat SIDN in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK heeft uitgevoerd. Voor dit onderzoek is onder andere het internetgebruik van 10.000 gebruikers over meerdere apparaten gedurende acht maanden geanalyseerd. De resultaten van het onderzoek zijn deze week gepresenteerd tijdens het ECP Jaarcongres.
De belangrijkste trend in internetgebruik is ‘mobiel’. Mobiele devices worden de komende tijd steeds bepalender voor ons gebruikersprofiel. De technologische ontwikkeling van deze devices (phablets, 4G) lijkt voor- alsnog niet van invloed op de manier waarop wij internet gebruiken, maar leidt vooral tot meer gebruik. Mobiel internetgebruik kent op dit moment een hoge frequentie en een korte gemiddelde sessieduur.
Op korte termijn blijft de verhouding tussen browsers en apps stabiel. Gebruikers van mobiele devices zijn vooral online via een relatief klein aantal apps. Kiezen ze voor de browser, dan gaat het meestal om doelgerichte acties van nauwelijks één minuut.
Lange tijd waren er drie traditionele navigatiemethoden vanaf de pc: zoekmachines, een domeinnaam invoeren en bookmarks. In de laatste twee jaar is dit veranderd en domineren er nog maar twee methoden: zoekmachines en domeinnamen. Apps en social media zijn hierbij hard op weg om het gat van de bookmarks op te vullen. De positie van zoekmachines (Google) lijkt vrijwel onaantast- baar, met domeinnamen als goede tweede. Sociale media spelen een steeds belangrijkere rol in het navigatieproces.