http://www.youtube.com/watch?v=VaNTUEgM81I
ABN Amro heeft vrijdag de derde ontslagronde sinds de kredietcrisis aangekondigd. Na de 9.000 banen die al waren verdwenen, gaat de bank de komende drie jaar nog eens 650 tot 1.000 banen schrappen op de regiokantoren. Een nog onbekend aantal bankfilialen wordt gesloten. Dit gaat vooral ten koste van administratief personeel, adviserend personeel en baliemedewerkers.
Tegelijk met het massaontslag maakte ABN Amro bekend nog eens 150 miljoen euro te investeren in het versnellen van de digitalisering van ‘de belangrijkste klantprocessen’. Volgens Trouw (via Blende) heeft ABN Amro 5 miljoen particuliere klanten, van wie de helft nooit een voet over de drempel van een bankkantoor zet. De andere helft stapt er gemiddeld eens in de twee jaar binnen. Medewerkers van ABN Amro-kantoren staan nog zo’n miljoen klanten te woord, jaarlijks. Ter vergelijking: de app van de bank wordt 1,5 miljoen keer gebruikt, maar dan dagelijks. Een voorbeeld van die verdergaande digitalisering bij ABN Amro is de recente introductie van het hypotheekadvies via de webcam eerder dit jaar. Klanten kunnen met een vaste hypotheekadviseur 6 dagen per week, ook op zaterdag en ’s avonds, een adviesgesprek voeren via de webcam.
Volgens de gisteren geplaatste video Bouw jij mee aan de bank van de toekomst?, is ABN Amro gestart met het grootste IT-project uit de geschiedenis van de bank en is men op zoek naar mensen die de bank gereed moeten maken voor de 21e eeuw!
2 reacties
als dat maar goed gaat….
Na Rabobank en ABN AMRO gaat ook ING reorganiseren. Om de klantervaring verder te verbeteren wil ING het digitaal bankieren uitbreiden. Daarvoor wordt 200 miljoen euro extra uitgetrokken. Als gevolg hiervan moeten de komende jaren 1700 banen verdwijnen:
http://www.ing.com/Newsroom/Nieuws/Persberichten/PB/ING-zet-volgende-stap-in-digitaal-bankieren-in-Nederland.htm