Hoe connected zijn we eigenlijk en wat drijft ons?

door Marco Derksen op 13 november 2014

connectivity is a continues activityDeze week heeft A.T. Kearney het rapport Connected Consumers Are Not Created Equal: A Global Perspective (pdf) gepubliceerd. Het betreft een wereldwijde studie naar het internetgebruik onder 10,000 internetgebruikers in 10 verschillende landen (helaas is Nederland niet meegenomen in het onderzoek). Hoe frequent maken we gebruik van internet? Wie zijn de frequente internetgebruikers, wat is de reden dat ze internet gebruiken en wat betekent dit voor retailers?

De belangrijkste conclusies uit het rapport zijn:

  • Continue connectiviteit
    Meer dan de helft van de respondenten zegt elk uur van de dag dat ze wakker zijn een keer online te gaan. Opmerkelijk is dat de internetgebruikers in Brazilie het meest connected zijn, gebruikers in China en Japan het minst.
  • Motivaties
    Mensen gaan online omdat het invulling geeft aan vier fundamentele, universele behoeften: in contact blijven met peers, zelfexpressie, nieuwe dingen ontdekken en gemak. Ook hier opmerkelijke verschillen tussen de landen. Zo is bijvoorbeeld zelfexpressie een belangrijke reden om online te gaan voor mensen uit de opkomende markten en landen waar meningsvrijheid beperkt is.
  • De kracht van social media
    Internetgebruikers besteden de meeste tijd aan social media waarbij opnieuw de Brazilianen koplopers zijn. De Chinese internetgebruikers zijn koploper als we kijken naar online entertainment. Japan en Duitsland lopen voorop met online winkelen. Uit het onderzoek blijkt een duidelijke correlatie tussen de leeftijd van de internetgebruikers en de invloed van social media op het koopgedrag. Jongeren baseren hun koopbeslissing meer op invloed vanuit social media dan ouderen. Ook hier weer grote verschillen tussen de landen. Zo is de invloed van social media in de VS beduidend lager dan in bijvoorbeeld China.
  • Online advertising
    Online advertenties (van pop-up advertenties tot banners) zijn het meest effectief in de opkomende landen, het minst in West-Europa en de VS.
  • Convergentie van online en offline
    Terwijl de meeste aankopen nog steeds offline worden gedaan, geeft meer dan de helft van de respondenten de voorkeur aan online winkelen.

1 reactie

Interesting reading. Vooral het deel over de positie van social in de veranderende (of veranderde?) media mix die mensen dagelijks tot zich nemen. Best goed nieuws in mijn branche, voor mij wel iig.

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (640)
Contact