Moet eerlijk zeggen dat ik mij niet eerder had verdiept in HCL Technologies, met ruim 90.000 werknemers en een jaaromzet van 6,5 miljard dollar India’s vierde grootste technologiebedrijf en de nummer tien van de Asia’s Fab 50. Opmerkelijk, omdat HCL Technologies zich in minder dan 10 jaar heeft getransformeerd van een matig presterend IT-bedrijf tot één van de snelst groeiende technologiebedrijven ter wereld. Hoe? Door een managementfilosofie te omarmen en implementeren dat heeft geleid tot een radicale cultuuromslag waarbij de medewerker voorop kwam te staan en daarna de klant: Employees First Customers Second (EFCS). Onderdeel van deze filosofie is bijvoorbeeld dat medewerkers hun manager evalueren (in plaats van andersom).
Ook na de succesvolle transformatie is HCL Technologies een bedrijf om in de gaten te houden. Op dit moment ligt de focus van het bedrijf op ideapreneurship, HCL’s cultuur om business-gedreven en klantgerichte innovaties vanuit de medewerkers of ideapreneurs te stimuleren. De inmiddels levendige ondernemingscultuur heeft vanaf 2008 geleid tot meer dan 32.000 innovatieve ideeën met een waarde voor de klant van ongeveer 500 miljoen dollar (bron: The Times of India).
Interessant is de volgende stap die HCL Technologies nu lijkt te maken door de enorme innovatiekracht dat het intern heeft opgebouwd ook beschikbaar te maken voor de buitenwereld:
Ideapreneurship is the transformational culture at HCL which has been the force driving us all. With over 32,000 ideas been generated till date, we believe, it is the time to take this culture forward and make an impact to the world around.
Net als Willem Scheepers vraag ik me wel eens af waarom dit soort successen slecht zijn te kopiëren door andere organisaties. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het Service Profit Chain Model van SouthWest Airlines, het nieuwe werken van W.L. Gore & Associates of het exceptionele service model van Zappos. Het blijkt dan toch dat commitment aan je (nieuwe) managementfilosofie een essentiële basisvoorwaarde is!