Vanaf het moment dat KLM tijdens de vulkaanuitbarsting in IJsland met succes klanten heeft geholpen met vragen via social media, is er binnen de organisatie het besef dat social media een belangrijk kanaal is in de communicatiestrategie van KLM. In de afgelopen jaren heeft KLM veel geƫxperimenteerd met social media en heeft daar nationaal en internationaal terecht veel credits voor gekregen.
Vandaag is daar een nieuw experiment aan toegevoegd. KLM’s customer service team helpt de komende week niet alleen reizigers die met KLM vliegen, maar zoveel mogelijk andere reizigers waar dan ook ter wereld. Met deze speciale campagne wil KLM reizigers kennis laten maken met de ‘unieke’ klantenservice van KLM.
Vanuit een speciaal glazen paviljoen op Schiphol Plaza wordt vijf dagen lang 24/7 customer service geboden via social media en daarnaast fysiek op verschillende vliegvelden in de wereld. Van 13 tot en met 17 oktober produceert een team van 250 medewerkers van KLM en DDB & Tribal Amsterdam real-time, gepersonaliseerde en creatieve oplossingen voor problemen en vragen van reizigers wereldwijd. Dit doet het team niet alleen via Twitter maar ook met het grondpersoneel van KLM op Schiphol en andere internationale vliegvelden (via: adformatie).
Via de hashtag #HappytoHelp is alles te volgen. Een mooie campagne van KLM en reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam waarbij ik me afvraag hoe (niet)-klanten van KLM hiervan op de hoogte worden gebracht. Alleen via Twitter en het glazen paviljoen op Schiphol Plaza of ook op andere manieren? Verder, is de campagne nu bedoeld om klanten ook echt te helpen of is het vooral een reclamestunt?
Dankzij de schoonmakers van Reino hebben we in ieder geval alvast een aardig beeld gekregen van het glazen paviljoen op Schiphol Plaza. Ziet er goed uit en ik hoop dat het niet blijft bij een reclamestunt, maar dat KLM ook echt reizigers waar dan ook ter wereld wil helpen!
Foto’s: Reino
3 reacties
Het mes snijdt aan twee kanten. Mensen helpen en daarmee reclame maken. Omdat informatie vanuit het publiek waardevoller is dan informatie vanuit de organisatie zelf. Dat lijkt mij hier goed op gaan.
Ik zou wel eens een paar dagen mee willen lopen bij KLM, met de marketingstrateeg. Lijkt me heel inspirerend.
KLM’s new social strategy: Happy to help – any traveler, anywhere, any airline:
http://www.fastcocreate.com/3037031/klms-new-social-strategy-happy-to-help-any-traveler-anywhere-any-airline
Zie dat Rogier Smit van T-Mobile deze campagne als voorbeeld ziet voor contentmarketing:
http://www.marketingtribune.nl/content/nieuws/2015/01/top19-nederlandse-contentmarketing-2014/
Ik vraag me nog steeds serieus af in hoeverre dit oprecht bedoeld is om de klant te helpen en niet als reclamestunt!