Sociale media hebben de laatste jaren gezorgd voor een enorme verschuiving in de manier waarop mensen informatie zoeken, nieuws ontvangen en met elkaar communiceren. Volgens diverse onderzoeken maakt ruim 65 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder gebruik van social media. Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube zijn op dit moment de meest populaire social media platformen. Organisaties hebben social media lange tijd gezien als een bedreiging maar zien nu ook de kansen die deze ontwikkeling biedt. De meeste organisaties zijn de afgelopen jaren dan ook gestart met het experimenteren met social media waarbij organisaties als KLM, ING, Rabobank (zie video) en Coolblue vaak als voorbeelden worden genoemd.
Dagelijks worden er miljoenen berichten verstuurd via social media. Dit levert een enorme hoeveelheid aan social media data op dat met de juiste analysetools (real-time) inzicht biedt in de mening en het gedrag van mensen en organisaties. Het is de verwachting dat social media data een steeds belangrijkere rol gaan spelen in disciplines als klantenservice, marktonderzoek en marketing-communicatie. Kennis en vaardigheden om social media data te verzamelen, verwerken en interpreteren is op dit moment slechts beperkt aanwezig binnen organisaties terwijl de behoefte hieraan toeneemt. Reden voor hogescholen om meer aandacht te besteden aan deze vorm van data analyse zodat werknemers van de toekomst uitgerust zijn met de juiste kennis en vaardigheden.
Uitdaging voor veel hogescholen is het ontbreken van de juiste leermiddelen (cases, tools, etc). In samenwerking met Coosto heeft Upstream het afgelopen jaar gesprekken gevoerd met direct betrokkenen in het hoger onderwijs om te komen tot een pakket aan leermiddelen waarmee de hogescholen op hun eigen manier invulling kunnen geven aan het onderwerp social media analyse in het curriculum van marketing- en communicatie-opleidingen.
Voor een pilot in dit najaar zijn overeenkomsten gesloten met de opleiding Commerciƫle Economie van De Haagse Hogeschool, het Instituut voor Communicatie, Media & IT van de Hanzehogeschool Groningen en de Faculteit Economie en Management van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Na afronding van de pilot kunnen meer onderwijsinstellingen gebruik gaan maken van de speciaal ontwikkelde onderwijsmodule.
1 reactie
[…] Sociale media hebben de laatste jaren gezorgd voor een enorme verschuiving in de manier waarop mensen informatie zoeken, nieuws ontvangen en met elkaar communiceren. Volgens diverse onderzoeken maa… […]