Blog:

EPIC 2014, tien jaar later

door Marco Derksen op 9 februari 2014


In 2004 kwamen Robin Sloan en Matt Thompson met EPIC 2014, een korte video waarmee ze de traditionele uitgeefwereld een waarschuwing gaven over de toekomst van de journalistiek. EPIC staat voor Evolving Personalized Information Construct en is een samenvatting van de wereld, automatisch bijeengebracht door een wereldwijd netwerk van social media waar iedereen zijn of haar eigen verhaal schrijft. Intelligente filters zorgen er voor dat iedereen zijn of haar eigen gepersonaliseerde nieuws ontvangt. Google EPIC is de opvolger van Google Zon en betekent het definitieve einde van de journalistiek zoals we die de afgelopen eeuwen hebben gekend.

We zijn inmiddels tien jaar verder en aangekomen in het jaar dat Sloan en Thompson in de video schetsen. De New York Times bestaat nog steeds, maar veel andere dagbladen hebben de deuren gesloten. Friendster is inmiddels vervangen door Facebook en Google Zon heet tegenwoordig Buzzfeed, Flipboard of Facebook Paper. Na tien jaar kunnen we concluderen dat de uitgeefwereld enorme klappen heeft gehad. In Nederland staan uitgevers als Sanoma, TMG en Wegener enorm onder druk en zien we steeds meer journalisten zonder baan. Heeft de uitgeefwereld de waarschuwing van Sloan en Thompson destijds onderschat? Hebben ze te laat de omslag naar internet gemaakt? Of is er überhaupt geen businessmodel meer voor traditionele journalistiek en moeten we er ons bij neerleggen dat nieuws door onszelf moet worden gemaakt en verspreid?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (813)
Contact