Sociale innovatie in het digitale tijdperk

door Marco Derksen op 4 januari 2014

Sociale innovatie in het digitale tijdperk

Vereniging Achmea, de vereniging van klanten van Achmea en een platform voor collectieve belangenbehartiging van klantleden, organiseerde afgelopen jaar enkele bijeenkomsten met als centrale thema netwerken, samenwerken, coöperatief ondernemen en de participatiemaatschappij. Naast (voor mij) bekende sprekers als Jim Stolze, Michiel Muller en Krijn Schuurman werden tijdens deze bijeenkomsten enkele inspirerende cases besproken die laten zien dat de participatiemaatschappij op lokaal niveau al volop aanwezig is!


Igor Kluin, groene ondernemer en oprichter van Qurrent toonde aan dat het lokaal opwekken en delen van (zonne)energie niet alleen milieuvriendelijk maar ook voordelig is voor de leden van de energiecoöperatie. Hij gebruikte zijn eigen buurt als voorbeeld hoe dit energieproject is aangepakt, wat er moest worden overwonnen en hoe het in de praktijk functioneert. Zo wordt op een gesloten facebooksite onderling de energieafname en het –aanbod verrekend. Kluin is naast oprichter van Qurrent medeoprichter van De Groene Zaak, een lobbyclub van ondernemers die ijveren voor versnelling naar een groene economie. Hij noemt Qurrent een energiebedrijf dat zo min mogelijk energie wil verkopen. Daarentegen vooral mensen helpen om tot 50 procent minder energie af te nemen bij hun energieleverancier. ‘Bewuster omgaan met energie en er op besparen begint met inzicht in je energieverbruik’.

Je auto verhuren aan bijvoorbeeld buurtgenoten of zelfs onbekenden is een ander voorbeeld van de opkomende deeleconomie. David Demper van SnappCar legde enthousiast uit hoe je auto verhuren of een auto huren via SnappCar werkt. Hij doet het zelf al enkele jaren en verdient zo de autokosten, hoewel de huurprijs zo laag mogelijk wordt gehouden. Er zijn heel veel auto’s in Nederland en daarvan worden er veel dagelijks nauwelijks gebruikt, zei Demper. Het delen van de auto biedt veel voordelen en de risico’s voor de verhuurder zijn gering. Volgens Demper worden mensen vooraf gecheckt, de auto’s zijn goed onderhouden en de verzekering is maatwerk van Centraal Beheer Achmea. Via SnappCar kan al in 676 plaatsen een auto van een deelnemer gehuurd worden.

In het verlengde van SnappCar kwam ook Peerby van Daan Weddepohl voorbij. Peerby brengt met z’n site en app mensen uit de buurt met elkaar in contact om spullen van elkaar te lenen of huren. Weddepohl wil een alternatief bieden voor de wegwerpcultuur. Wie een gat in de muur wil boren kan ook een boormachine lenen of huren.

Een buurtinitiatief van Wattsnext Zeist heeft ook tot doel het energieverbruik door bewoners te verminderen. Volgens Jitske Tiemersma streven 250 buurtbewoners ernaar hun verbruik met 10 procent te reduceren en moet dat op den duur 30 procent worden. Ook legt Whatssnext zich toe op andere activiteiten in de buurt om mensen samen te brengen. Tiemersma: ‘Het is een platform waar bewoners contact met elkaar leggen en samen aan de slag gaan met onder meer energiebesparing.’ Een mooi voorbeeld daarvan noemde ze de warmte-check die bewoners in de buurt hebben uitgevoerd. Ze maakten zich de techniek daarvoor eigen en passen hem nu tegen geringe vergoeding ook toe in andere wijken.

Mooi voorbeeld uit de eerste bijeenkomst is Schoongewoon, een bijzonder bedrijf dat is opgezet als een werknemerscoöperatie. Een bedrijf waar de schoonmakers het voor het zeggen hebben, waar medewerkers medebestuurders zijn.

Ken je bijzondere voorbeelden van sociale innovatie in het digitale tijdperk? Laat het me weten in de reacties. Alvast dank!

Foto: Marco Derksen

2 reacties

Beantwoord

Profielfoto
Rianne op schreef:

en weet je wat ik ook heel mooi vind: de filosofie /sociale innovatie van Hutten

Quotes van Pascal Verheugd (hrm) in hun Trend Magazine:

“Door het geven van meer vrijheden en verantwoordelijkheid maken we van onze samenwerkers, de Beste, Leukste en Gelukkigste. Wij geloven daarbij heel sterk in een cultuur waarin zingeving centraal staat.”

“Steeds meer zien wij dat mensen heel bewust kiezen voor een bedrijf dat aansluit bij hun levensidealen en opvattingen. Als werkgever worden we als sociaal netwerk steeds belangrijker. ”

Mooi he 🙂

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (682)
Contact