Deze week zal het grootste sociale netwerk dat Nederland (vooralsnog) heeft gekend, definitief haar deuren sluiten en verder gaan als een online gaming platform. Hyves (naar beehives, Engels voor bijenkorven) werd in 2004 opgericht door Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen en telde in haar hoogtijdagen 10 miljoen gebruikers en dagelijks zo’n 350.000 unieke bezoekers. Daarmee werd Hyves groter dan de destijds populaire netwerksites als CU2, Schoolbank en Sugababes.
Met de opkomst van internationale sociale netwerken als LinkedIn, Twitter en vooral Facebook, zien we vanaf 2009 de populariteit van Hyves afnemen. Vanaf het moment dat Hyves voor een bedrag van 44 miljoen euro wordt gekocht door de Telegraaf Media Groep, neemt de populariteit en bezoekcijfers snel af. En daarmee komt een eind aan een icoon van de Nederlandse internetgeschiedenis en nemen we definitief afscheid van de dansende banaan!
Ondertussen gaat de strijd om de aandacht en loyaliteit van de internetgebruiker door en zien we dat ook Facebook over zijn hoogtepunt heen is. Eerder deze maand liet Tweakers weten dat Nederlandse tieners Facebook massaal verlieten. Zij baseerden zich daarbij op onderzoek van Global Web Index. Van alle tieners die anderhalf jaar geleden Facebook actief gebruikten, bleek enkele maanden geleden minder dan de helft over.
Grote vraag is natuurlijk, waar gaan die jongeren naar toe? Het is nog te vroeg om daar harde uitspraken over te doen, maar duidelijk is dat sterk visueel georiƫnteerde, mobiele sociale netwerksites als Instagram, SnapChat en Whatsapp aan populariteit toenemen. Maar wat gaan netwerksites als Path, Ask.fm en Tinder doen? En de nieuwe generatie netwerksites zoals Proust en Pimmr? Wie het weet mag het zeggen!