LEGO: hoe je succesvol blijft in het digitale tijdperk

door Marco Derksen op 19 oktober 2013

Vandaag in Trouw een interview met Jørn Lykke, vice president van de Deense speelgoedfabrikant LEGO over hoe je speelgoed verkoopt in het Wii-tijdperk. Sinds enkele jaren focust de fabrikant zich weer op de steentjes en groeit het tegen de trend in. Lykke was afgelopen week in Nederland in verband met LEGO World in de Utrechtse Jaarbeurs, het grootste LEGO-evenement ter wereld.

Identiteit
Wie de geschiedenis van LEGO heeft gevolgd de afgelopen jaren, weet dat het bedrijf aan het einde van de jaren ’90 mede door de opkomst van de spelcomputer haar imago aan het verliezen was en in 2004 op de rand van faillissement stond.

Volgens Lykke was LEGO op dat moment de weg helemaal kwijt en probeerde het haar naam ten gelde te maken via LEGO-films, pretparken, videogames en zelfs kleding. “We deden dingen waar we niet goed in waren. En waar we wel goed in waren, deden we helemaal niet goed meer” aldus Lykke. Een radicaal besluit volgde. Alles wat niet met bouwstenen te maken had ging de deur uit. De pretparken, games en films bestaan nog, maar zijn in handen van andere bedrijven. Ze betalen LEGO voor het gebruik van de merknaam.

LEGO vierde afgelopen jaar zijn 80-ste verjaardag waarvoor onderstaande korte animatiefilm werd gemaakt over de geschiedenis van het bedrijf. Het laat op een mooie manier zien hoe het in de jaren ’30 van de vorige eeuw tijdens een crisis is ontstaan en waar de kern van het bedrijf ligt.

Inzicht en innovatie
Een tweede belangrijk aandachtspunt dat Lykke in het interview noemt is het luisteren en samenwerken met de klant. Om ideeën op te doen en te toetsen, onderhoudt LEGO veel contacten met klanten (kinderen, ouders en fans) en leveranciers. Het bedrijf heeft ruim 160 ontwerpers in huis, met 22 verschillende nationaliteiten.

Het moet ergens in 2006 zijn geweest dat ik een presentatie van Sophie Jenkins heb bijgewoond. Jenkins was destijds director of consumer services bij LEGO en schetste de paradigmaverschuiving binnen LEGO waarbij het bedrijf steeds meer de klant ging betrekken bij de ontwikkeling van haar produkten (zie onderstaande figuur). Vanaf die tijd zien we dat LEGO zich heeft ontwikkeld tot één van de voorbeelden op het gebied van open innovatie, co-creatie of crowdsourcing met projecten als Design byME, Mindstorms en Cuusoo.

Co-creatie LEGO (Bron: Sophie Jenkins)

Identiteit, inzicht en innovatie zijn drie van de 7 kritische succesfactoren van een succesvolle netwerkorganisatie.

2 reacties

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (965)
Contact