Er is veel kritiek op het Nederlandse onderwijs waarbij vooral buitenstaanders vinden dat het onderwijs op de schop moet. Toch doet Nederland het in vergelijking met andere ontwikkelde landen goed tot zeer goed in taalvaardigheid, rekenvaardigheid en probleemoplossend vermogen. Sterker nog, op al deze kernvaardigheden behoort Nederland tot de wereldtop. Alleen Japan en Finland doen het beter dan Nederland. Dat blijkt uit OESO-onderzoek (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat het afgelopen jaar is uitgevoerd onder de groep 16- tot 65-jarigen. De Nederlandse resultaten staan beschreven in het rapport ‘PIAAC: Kernvaardigheden voor werken en leven‘ dat deze week is overhandigd aan minister Jet Bussemaker van Onderwijs (via: Pedro de Bruyckere).
In gesprek met Yuval Noah Harari (TivoliVredenburg)
Gisteravond was ik aanwezig in een uitverkocht TivoliVredenburg om te luisteren naar het gesprek tussen historicus en bestsellerauteur Yuval Noah […]
3 reacties
[…] is er nog veel meer gesproken deze dag. Wat ik meeneem na deze dag dat er al goed onderwijs is maar dat het nog beter mag en […]
Ik ga dit zeker niet ontkennen maar wil hier toch aan toevoegen dat Belgiƫ (en dan vooral Vlaanderen) nog steeds beter scoort op wiskunde en wetenschappen: Voor wiskundige geletterdheid scoort Vlaanderen nog steeds hoog: 531 punten. Geen enkel Europees land doet beter. Het gemiddelde over alle deelnemende OESO-landen is 494 punten. Daar wil ik nog even aan toevoegen dat ik uit eigen ervaring ondervind dat ook het talenonderwijs in Vlaanderen een hoger niveau haalt dan het Nederlandse. Ik ben half Nederlandse/half Ierse en woon nu bijna 8 jaar in Belgiƫ waar ik Engels aan anderstaligen onderwijs. Omdat we dicht bij de Nederlandse grens zitten, heb ik elk jaar ook veel Nederlandse studenten. Nog geen enkel jaar hebben de Nederlandse studenten het beter gedaan dan de Vlaamse. Integendeel, vorig jaar waren 6 van de 9 Nederlandse studenten gezakt op hun Cambridge examen terwijl alle Vlamingen geslaagd waren. Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat Vlaamse leerlingen als van jongs af aan in contact komen met vreemde talen. Zo krijgen ze in de kleuterschool al Franse initiatie. Maar het heeft volgens mij ook wel wat te maken met de mentaliteit van de Nederlandse jongeren. Toch als het op Engels aankomt. Velen van hen denken veel te snel dat ze deze taal machtig zijn. Vervolgens blijkt dan dat ze toch erg tekort schieten in bv. zakengesprekken. Als half Nederlandse vind ik dit zeer schrijnend en ik hoop dat het systeem en ook de mentaliteit zullen veranderen in de toekomst. Zoniet gaan we als Nederlanders steeds verder teug zakken in Europa.
[…] is er nog veel meer gesproken deze dag. Wat ik meeneem na deze dag dat er al goed onderwijs is maar dat het nog beter mag en […]