Blog:

Hoeveel is Twitter eigenlijk waard?

door Marco Derksen op 5 oktober 2013


Drie weken na de aankondiging heeft Twitter deze week een publiek verzoek tot een beursgang (pdf) ingediend. Voor het eerst sinds de oprichting in maart 2006 hebben we daarmee inzicht in de gebruik- en omzetcijfers van één van de meest populaire sociale media diensten van dit moment. Voor de liefhebber een samenvatting van de relevante feiten en cijfers.

Geschiedenis van Twitter
Twitter is opgericht in maart 2006 door Obvious Corp, een bedrijf uit San Francisco, California. Twitter (toen nog twttr) is begonnen als een onderzoeksproject van Noah Glass en Jack Dorsey, en kwam voor het eerst beschikbaar in juli 2006. Het Twitter-projectteam waartoe inmiddels ook Evan Williams en Biz Stone behoorden, won de South by Southwest Web Award van maart 2007. Inmiddels telt het bedrijf zo’n 2.000 medewerkers, een toename van meer dan 1.800 medewerkers ten opzichte van 1 januari 2010.

Geschiedenis van Twitter (Bron: Mashable)Geschiedenis van Twitter (Bron: Mashable)

Het gebruik van Twitter
Vanuit Marketingfacts rapporteerden we al in augustus dat er inmiddels meer dan 1,5 miljard accounts zijn geregistreerd bij Twitter. Uit de prospectus blijkt dat Twitter in juni van dit jaar 218 miljoen actieve gebruikers per maand of monthly active users (MUA’s) telt, een groei van 44 procent ten opzichte van een jaar eerder. Per dag registreert Twitter ongeveer 100 miljoen gebruikers die met elkaar ruim 500 miljoen tweets versturen. Sinds de start zijn er meer dan 300 miljard tweets verstuurd. Ongeveer 75 procent van het twittergebruik verloopt via mobiel (tablet of smartphone). De gebruikcijfers laten een afname in groei zien in landen als de VS.

Twitter kent vele memorabele momenten, maar de tweet van Jānis Krūms op 15 januari 2009 waarin hij een foto deelt van een gecrasht vliegtuig op de Hudson River in New York wordt door velen gezien als de definitieve doorbraak van Twitter bij het grote publiek. Krūms was met dit bericht 15 minuten eerder dan alle andere media. Een tweet dat expliciet wordt genoemd in de prospectus is de ‘Four more years’-tweet van Barack Obama op 7 november 2012. Deze tweet is bijna 800.000 keer geretweet en naar schatting meer dan 25 miljoen keer bekeken.

Twitter Monthly Active Users

Het verdienmodel van Twitter
Twitter begint pas in 2010 met serieus werk te maken van het verdienmodel dat vooral bestaat uit advertenties in de tijdlijn en zoekresultaten van gebruikers. Vanaf april 2010 zien we verschillende advertentievormen voorbij komen, van promoted tweets in search tot promoted trends en promoted accounts. De omzet van Twitter neemt van bijna 30 miljoen dollar in 2010 toe tot 317 miljoen dollar in 2012. In het eerste halfjaar van 2013 bracht Twitter 254 miljoen dollar op. Meer dan een verdubbeling ten opzichte van de 122 miljoen dollar in de eerste helft van 2012. Daarmee lijkt het bedrijf af te stevenen op een omzet van 600 miljoen dollar in 2013. Daarvan komt 65 procent via mobiele advertenties.

Key Advertising Launches Twitter

Een belangrijk criterium voor beursanalisten is de gemiddelde opbrengst per gebruiker of average revenue per user (ARPU). Voor Facebook en LinkedIn zijn deze resp. 2,17 en 1,93 dollar per gebruiker aldus Bloomberg. In de prospectus van Twitter vinden we deze helaas niet terug. Daarentegen komt Twitter wel met cijfers over het aantal timeline views per gebruiker en de gemiddelde opbrengsten per 1.000 timeline views. Zo registreert Twitter in het tweede kwartaal van 2013 ruim 150 miljard timeline views met een gemiddelde opbrengst van 0,80 dollar per 1.000 timeline views. Uitgaande van de 218 miljoen aktieve gebruikers per maand, komt qz.com daarmee op een gemiddelde opbrengst per gebruiker van 0,55 dollar. Ruim onder de gemiddelde opbrengsten per gebruiker van Facebook en LinkedIn. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Twitter enerzijds met afwijkende advertentievormen werkt en anderzijds nog lang niet vol inzet op (nieuwe) advertentiemogelijkheden. Verder lag de commerciële focus van Twitter vooral op de thuismarkt waardoor 75 procent van de omzet is gerealiseerd in de VS.

Twitter Timeline Views

Twitter maakt nog geen winst
En ondanks de miljoenenomzet maakt Twitter nog steeds geen winst. Sterker nog, vanaf de start in 2006 heeft het bedrijf een totaal verlies opgebouwd van bijna 419 miljoen dollar en kan het bestaan dankzij private investeringen van in totaal 759 miljoen dollar. In het eerste halfjaar van 2013 zijn de totale kosten van Twitter ruim 316 miljoen dollar waarvan 112 miljoen dollar gaat naar research & development en bijna 80 miljoen dollar naar marketing & sales. Naar verwachting zullen de kosten voor Twitter dit jaar uitkomen op 750 miljoen dollar en daarmee het netto verlies op ongeveer 150 miljoen dollar.

Veel beursanalisten maken graag de vergelijking met de beursgang van andere techbedrijven (zie bijvoorbeeld ibtimes.com). Zo is Twitter in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn, verliesgevend op het moment dat het naar de beurs gaat. Ook als we kijken naar de omzet- en winstgevendheid per medewerker, of zoals eerder per aktieve gebruiker, dan scoort Twitter slecht. Toch is de algemene teneur dat Twitter de beursgang beter aanpakt dan zijn voorgangers. Zo beschrijft Twitter in de prospectus de mogelijke risico’s van tegenvallende groeicijfers vwb gebruik en advertentie-inkomsten, benoemt het de risico’s van evt vertrek topmanagement na beursgang en gaat het heel bescheiden te werk vwb waardering van het aandeel.

How Does Twitter Compare Against Facebook, LinkedIn And Other Social Media Companies

Hoeveel is Twitter waard?
De cruciale vraag is nu hoeveel het bedrijf waard is op de geschetste stand van zaken. Nu heeft Twitter in de afgelopen jaren al ‘aandelen’ uitgegeven aan private investeerders. Eind juni stonden ongeveer 472 miljoen aandelen uit onder 704 aandeelhouders, dit is exclusief de ongeveer 145 miljoen aandelen die zijn gereserveerd voor management en medewerkers. De waardering was op dat moment 17 dollar per aandeel waarmee de totale waarde van Twitter zou uitkomen op ongeveer 10 miljard dollar.

Bij de beursgang, die naar verwachting zal plaatsvinden voor 28 november (Thanksgiving), verwacht men met een deel van de aandelen 1 miljard dollar (736 miljoen euro) op te halen. Afhankelijk van de waardering van de belegger waarbij men verwacht dat deze tussen de 17 en 30 dollar per aandeel zal liggen, komt de totale waardering voor Twitter uit op een bedrag tussen de 10 en 20 miljard dollar. Het zal duidelijk zijn dat na de beursgang de VS weer een aantal miljonairs rijker is!

Zie ook:
http://storify.com/marcoderksen/beursgang-twitter

5 reacties

Hoe je het ook benadert: Twitter is waard, en daar zijn de economische hedonisten zowel als de stoïcijnen het over eens, wat de gek er voor geeft…

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (845)
Contact