De consumptieve bestedingen die volgens het CBS sinds de kredietcrisis in 2008 met 4,4 procent zijn gedaald, zullen volgens recent onderzoek van GfK (pdf) na 2013 weer aantrekken dankzij online verkopen. Naar verwachting groeit de totale retailverkoop van producten en diensten van 65,9 miljard euro in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017 (+6%) en naar 73,6 miljard euro in 2020 (+12%). De online bestedingen die volgens de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor dit jaar zal uitkomen op 10,5 miljard euro, zal volgens de experts doorgroeien naar 27 miljard euro, goed voor 36 procent van de totale consumptieve bestedingen in 2020 (bron: Shopping2020).
Overigens is niet iedereen het eens met deze toelichting van de Thuiswinkelbranche. Retailexpert Frank Quix laat vandaag in Adformatie weten dat de cijfers niet kloppen:
De voorspelde groei wordt berekend op basis van het bedrag van 65,9 miljard euro aan consumentieve bestedingen aan producten en diensten in 2012, maar dat bedrag klopt niet. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat alleen al de detailhandel in 2012 goed was voor 83 miljard euro. Met diensten erbij kom je op een omzet van 268 miljard.
Quix verbaast zich ook over het gebruik van de term groei: ‘Twaalf procent in zeven jaar tijd is helemaal geen groei, dat is krimp’. Als de inflatiecorrectie wordt toegepast, kom je inderdaad op stagnatie of krimp uit.
Wat ook de juiste cijfers zijn, feit is dat de versmelting van online en offline verkoopkanalen de toekomst van de retail is. Het online aandeel van alle retailverkopen via smartphone, tablets, etcetera is dé grote aanjager voor de toenemende consumptieve bestedingen, thuis en in de winkel. Interessant in dit verband zijn de highlights uit de studiereis Shopping2020 naar Silicon Valley (pdf) waaruit blijkt dat de trends die we signaleren nog sneller gaan dan verwacht!
Video: The Science of Shopping and Future of Retail: Devora Rogers (TEDx)
Verder lezen:
1 reactie
Interessant artikel van Ian MacKenzie, Chris Meyer en Steve Noble op McKinsey.com: How retailers can keep up with consumers.