Travel 3.0 en de teloorgang van Lonely Planet

door Marco Derksen op 10 augustus 2013

Vorige maand werd bekend dat er mogelijk meer dan honderd mensen worden ontslagen op het hoofdkantoor van Lonely Planet, al decennia de reisbijbel voor veel touristen. De ontslagen maken onderdeel uit van een grote reorganisatie van het bedrijf dat eerder dit jaar door BBC Worldwide werd verkocht aan een Amerikaanse investeerder. Gebruikers van de Lonely Planet lijken een uitstervend ras. Niet alleen is een zware reisgids in je rugzak onhandig, tegenwoordig heb je overal toegang tot internet en vind je via smartphone of tablet alles wat er te weten valt over je reisbestemming. In de media veel aandacht voor de teloorgang van Lonely Planet. NOS verwijst naar de aktie op Twitter waar reizigers via de hashtag #lpmemories alvast afscheid nemen van Lonely Planet, in EenVandaag de mening vanuit de branche en vandaag in de Volkskrant een uitgebreide reportage over de Lonely Planet.

Het is duidelijk, de Lonely Planet heeft zijn langste tijd gehad en daarmee komt een einde aan een tijdperk. Enkele jaren geleden schetste ik op Upstream al de verschuiving naar wat ik toen Travel 3.0 noemde.

society30
Travel 1.0 ging over reisorganisaties en -experts die ons vertelden over de prachtige vakantiebestemmingen die we moesten zien en beleven. Via reisbureaus, vakantiefolders en advertenties op RTV en in dag- en weekbladen. We hebben het over het tijdperk van vertrouwde merken als OAD, National Geographic, Lonely Planet, Thomas Cook, Holland International, etc. Met uitzondering van beperkt advies uit onze directe omgeving, vertrouwden we volledig op het advies van de experts.

Door de opkomst van internet veranderde ook de reiswereld. Niet alleen werd het steeds eenvoudiger om zelf onze vakanties uit te zoeken, samen te stellen en te boeken, ook kregen we steeds meer mogelijkheden om ervaringen te delen met anderen. In het zogenaamde Travel 2.0-tijdperk (dat parallel loopt aan de web 2.0-ontwikkelingen), zien we niet alleen een noodzakelijke verandering bij bestaande merken maar ontstaan ook nieuwe merken als Booking.com, TripAdvisor en Zoover.

We staan aan de vooravond van het Travel 3.0-tijdperk waarin we door mobiel internet altijd en overal met elkaar verbonden zijn. De keuze voor een vakantiebestemming zal steeds vaker zijn gebaseerd op advies uit onze eigen (online) netwerken. Technologische en sociale ontwikkelingen zullen er bovendien voor zorgen dat advies steeds beter is afgestemd op onze persoonlijke voorkeuren. Indien gewenst, real-time en lokatie gebaseerd. Het is nog te vroeg om de nieuwe merken in het Travel 3.0-tijdperk aan te wijzen, maar initiatieven als Airbnb, Spotted by Locals en Stay.com laten zien dat de rol van traditionele grote spelers de komende jaren gaat verdwijnen of zijn minst drastisch zal veranderen.

Foto: Marco Derksen

11 reacties

Beantwoord

Best moeilijk te verteren dat ze niet in staat zijn om hun waarde te vertalen in connectivity en, met name, in reisverhalen. vanuit botttom up (eclectische benadering) moet het toch mogelijk zijn om op basis van een individuele reiswens en advies te maken, en hieromheen een businessmodel en media. Ik ga er ook eens over nadenken hoe zoiets eruit zou kunnen zien. Interessant!

Beantwoord

@EvertJan het is werkelijk ongelofelijk dat zo’n geweldig merk als Lonely Planet dit heeft laten lopen terwijl ze voldoende tijd hebben gehad. Bovenstaand blog heb ik grotendeels begin 2011 al geschreven en nu met wat kleine aanpassingen opnieuw geplaatst als reactie op de huidige ontwikkelingen bij Lonely Planet. Wat als ze destijds vol hadden ingezet op trends als sociaal, lokaal en mobiel?

Beantwoord

Ja, ik denk ook aan DeSlegte, en al die andere sociale lokale iconen die de techniek slechts als bedreigend zien of zagen. Dood en doodzonde. Met the day Charlie had the Collywobbles probeer ik het vanuit het merkverhaal. Maar het is toch lastig te bespelen als je innovatie vertegenwoordigt en men juist dáár bang voor is. Merkverhaal of niet.
Benader jij die partijen wel eens rechtstreeks?

Beantwoord

Ik heb de afgelopen jaren weinig partijen zelf benadert, de meeste klanten kwamen met een vraag naar ons. Maar om verschillende redenen gaat dit wel veranderen. Ik ben me nu heel bewust aan het orienteren op welke organisaties zou ik wel of niet willen en kunnen helpen om de noodzakelijke transititie te kunnen maken.

Beantwoord

Interessante discussie op Facebook over de toenemende connectiviteit tijdens vakantie. De vraag is al lang niet meer of we altijd en overal toegang zullen krijgen tot internet (dat is in veel landen al het geval), het gaat in de toekomst steeds meer over de vraag of we wel altijd en overal toegang willen hebben!

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Rob Verseijden op schreef:

Mijn persoonlijke ervaring is dat de Lonely Planet vele malen veel informatie aanlevert dan welk appje dat ik tot nog toe heb gebruikt, inclusief TripAdvisor, Yelp, Zoover, Foursquare etc. bij elkaar. Soms is de informatie nog wel, maar erg lastig te vinden door zelf maar te browsen over het net (bidden dat je een goede verbinding hebt!) of domweg nog niet voorhanden in een andere taal de de lokale.

Het wel zo dat de meest geijkte vakantie bestemmingen goede verbindingen hebben, maar als je daar enigszins van afwijkt gaat de beschikbaarheid in vrije val naar beneden. Ik heb zelf op lokaties gezeten (prive en zakelijk) waar de internet verbindingen door het hele land gammel zijn en lokaties (zelfs in West Europa!) waar zelfs een simpele gsm verbinding niet eens tot stand komt door de geografische ligging.

Overigens is er wel degelijk een Lonely Planet app beschikbaar dat best aardig werkt, maar ook niet perfect is. Helaas is het met zoals bijna alle produkten; wat de leukste kleurtje heeft of meest cool wordt bevonden wint, en zelden kwaliteit van de inhoud.

Zelf blijf ik voorlopig dus nog wel zolang dat kan Lonely Planet gebruiken. De hoeveelheid en kwaliteit van de geleverde informatie is naar mijn mening nog altijd ongeëvenaard en die informatie offline tot je beschikking hebben goud! Ik hoop dus ook van harte dat zij het zullen overleven.

Beantwoord

Beantwoord

Wat is eigenlijk de stand van zaken mbt Lonely Planet? Na de nieuwe strategische koers in 2013 (ingezet door CEO Daniel Houghton), werd begin dit jaar de volgende stap richting Lonely Planet als platform ingezet door de nieuwe CEO Luis Cabrera).

Mooi voorbeeld van deze nieuwe strategische koers is de recente overname van TRILL Travel, een bedrijf dat met behulp van AI-technologie foto’s van influencers analyseert en automatisch linkt aan boekingssites. Gebruikers kunnen een hotel, excursie of restaurant boeken door een foto aan te raken. Lonely Planet zet met het zgn Lonely Planet Pathfinders programma de stap naar een platform of community van ‘bloggers, fotografen, videografen en sociale media-wizards met een passie voor avontuur’.

Zou Lonely Planet dan toch de stap naar 3.0 weten te zetten? Ik ben benieuwd!

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (677)
Contact