Digitale dementie – hoe wij ons verstand kapotmaken

digitale_dementie_manfred_spitzer

Digitale media hebben de laatste jaren gezorgd voor een enorme verschuiving in de manier waarop mensen informatie zoeken, nieuws ontvangen en met elkaar communiceren. Dat heeft niet alleen een enorme impact op onze manier van leren en werken, maar heeft volgens een toenemende groep wetenschappers ook een impact op het functioneren van onze hersenen. In het artikel Gaan we offline met kerst? verwees ik naar boeken als Alone Together (2010) van Sherry Turkle en The Shallows: What the internet is doing to our brains (2010) van Nicolas Carr waarin we worden gewaarschuwd dat we steeds oppervlakkiger en dommer worden als we altijd connected zijn.

Deze week komt de Duitse psychiater Manfred Spitzer met het boek Digitale dementie over hoe wij ons verstand kapotmaken (via: Atlas Contact). De bekendste Duitse hersenonderzoeker Spitzer voorspelt dat onze kinderen – verslaafd aan internet en sociale media – zullen worden geconfronteerd met vroegtijdige dementie. Het is een onheilspellende boodschap: continue gebruik van digitale media brengt zichtbaar schade toe aan de hersenen. Sterker nog, het zorgt ervoor dat het geheugen ongetraind blijft en daardoor letterlijk verschrompelt.

Het boek Digitale Demenz sloeg in als een bom in Duitsland en stond wekenlang bovenaan de bestsellerlijst. Afgelopen zondag sprak Fons de Poel in KRO’s Brandpunt met Spitzer. Is hij een ouderwetse moralist die de tijdgeest niet begrijpt of ziet hij wat wij niet willen zien? Het programma is terug te kijken via brandpunt.kro.nl.

Hieronder een ruim 2 uur durende lezing van Manfred Spitzer over het thema “Digitale Demenz – Lebenslanges Lernen mit Herz, Hirn und Hand” op DHBW Stuttgart (Duitstalig; vanaf 7:35 min).

Verder lezen:
Digitale dementie: geheugen van jongeren minder goed ontwikkeld (AD)
Tweemaal daags een tablet (Weteschap24)

6 reacties op “Digitale dementie – hoe wij ons verstand kapotmaken

  1. Net als Turkle en Carr heeft Manfred Spitzer absoluut een punt, het gebruik van digitale media heeft zeker een impact op het functioneren van de hersenen. Of beter gezegd, op de evolutie van de hersenen. De vraag is of dat goed of slecht is. Kinderen van nu hebben andere vaardigheden dan hun ouders. Een ontwikkeling van alle tijden.

    Lees ook:
    http://www.guardian.co.uk/science/the-h-word/2013/jun/24/technology-history-modernity-speed-fears

  2. Ik ben met je eens, Marco, dat dit niet per definitie slecht is. Steven Berlin Johnson kwam in 2005 met een leuk gedachtenexperiment. Als games eerder zouden zijn uitgevonden dan de boekdrukkunst, zou er zo over ‘die nieuwe boeken’ worden gesproken: “Het lezen van boeken stimuleert de zintuigen niet zoals de traditie van spellen spelen dat doet. Games dompelen kinderen onder in een levendige 3-dimensionale wereld vol beweging en geluid, genavigeerd door complexe spierbewegingen, terwijl die boeken simpelweg een droge reeks woorden op een pagina zijn”.
    Oftewel: oude mensen moeten eens beseffen dat vroeger niet alles beter maar gewoon anders was, en hun Luddieten vermoorden: http://www.marketingfacts.nl/berichten/vermoord-je-luddiet-hoe-breek-ik-de-weerstand-tegen-verandering/

  3. Zoals ik vanochtend al tegen je zei; Ik kan helaas ook geen leeuw meer vangen, slachten en boven vuurtje bereiden. Maar om nu te zeggen dat ik het erg vind 🙂 Mijn kids leren nu dingen op de iPad die ik op de middelbare school op deze wijze nog niet eens kon oefenen omdat de middelen überhaupt niet bestonden. Kortom ik ben nog niet overtuigt, hoewel ook bij nieuwe media etc. geldt, gebruik met mate 😉

  4. Pingback: Is het erg dat er geen ‘witte plekken’ meer zijn? | 2MW MediaWijs met Muriel Warners

Geef een reactie