Bibliotheek Hogeschool InHolland voor 2015 volledig gedigitaliseerd

door Marco Derksen op 28 februari 2013

inholland-bibliotheek
Moet eerlijk zeggen dat ik het bericht van Doekle Terpstra op 11 februari, waarin hij het besluit deelt dat de bibliotheek van Hogeschool InHolland voor 2015 volledig gedigitaliseerd moet zijn, helemaal heb gemist:

Daarmee is Inholland de eerste instelling voor hoger onderwijs in Nederland dat de traditionele bibliotheek opheft. Alle 145.000 boeken van de vijf vestigingen van Inholland worden gedigitaliseerd en moeten in september 2015 verdwenen zijn. Een uitgebreide toelichting op dit besluit is te lezen op Folia Web.

Het besluit roept heftige reacties op, maar om eerlijk te zijn verbaast het mij dat niet meer bibliotheken in het hoger onderwijs deze stap al hebben gezet. Tijd voor educatieve uitgevers om samen met partijen als SURFmarket te werken aan nieuwe businessmodellen!

Foto: InHolland

12 reacties

en van die vrijgekomen bibliotheek-meters ‘3rd space’ ontmoetingsplaatsen te maken, als een mix tussen de huidige S2M concepten, Fab-labs en R&D afdelingen van bedrijven…..gebruiken we de overvloed weer nuttig!

Beantwoord

Een paar kanttekeningen die ik toch wel heb bij de operatie van Doekle Terpstra.

Volgens mij hebben hogescholen in Nederland nog niet voldoende de handen op elkaar om digitalisering bij uitgeverijen onder gunstige condities af te dwingen. Dit idee van Terpstra kan daar natuurlijk een goede aanzet voor zijn, maar 2015 klinkt dan toch wel als een rozige fantasie.

Vraag: is er ooit onderzocht of een student graag alles van een pc of laptop leest? Of gaan we er vanuit dat ze allemaal al e-readers en tablets hebben die iets prettiger aan het oog zijn? Uit onderzoek blijkt trouwens ook dat digitaal lezen dan toch nog 10% meer tijd kost. Of zijn dat overgangsverschijnselen van een onwennige generatie?
Ik denk ook even aan de volledige digitalisering van colleges. Studenten van nu zijn daar zeker allemaal niet voor. Houden we nog voldoende rekening met verschillende leerstijlen, verschillende achtergronden?

Digitalisering bespaart op den duur op menskracht en vierkante meters. Die kunnen dan wel weer ergens anders voor ingezet worden. Maar een rationalisering van middelen is het zo natuurlijk ook, niet alleen een uitdagende toekomstvisie.

Het plan sluit mooi aan bij het zware vuur waaronder (met name openbare) bibliotheken op dit moment liggen in Nederland. We leveren in andere tijden en de bibliotheekwereld heeft mijns inziens teveel op hippe concepten zitten broeden (zie hierna) die niets te maken hadden met de core business van informatiebemiddeling. Maar in mijn stad Breda verdwijnen dus zomaar 10 van de 13 openbare bibliotheken. En die voorzieningen komen nooit meer terug.

En sorry Ronald, ik krijg soms buikpijn van alle hippe termen waaraan onderwijs tegenwoordig moet voldoen: “’3rd space’ ontmoetingsplaatsen, als een mix tussen de huidige S2M concepten, Fab-labs en R&D afdelingen van bedrijven”. Zo traditioneel doet het hbo het al lang niet meer, maar al die hippigheid moet nog wel iets te betekenen hebben voor een student in het hbo, die soms ook nog gewoon les wil krijgen van een goede docent en begeleiding nodig heeft bij leren.

Beantwoord

@Eric: het is goed dat er kritisch wordt gekeken naar de beslissingen van Doekle Terpstra. Het is idd nog maar de vraag of digitaal lezen minimaal net zo effectief is en of iedereen daar even blij mee is. Toch zul je soms ook zaken moeten forceren om (noodzakelijke) veranderingen daadwerkelijk van de grond te krijgen. Persoonlijk denk ik idd dat we in een overgangsfase zitten. Met de digitalisering zullen ook de vakbladen en studieboeken op een andere manier worden vormgegeven zodat ze wel effectief digitaal zijn te ‘lezen’. Mijn dochters zullen over 5 jaar als ze gaan studeren niet anders willen dan werken via mobiele devices waar ze toegang hebben tot hun agenda, leermiddelen en niet te vergeten hun netwerk.

@Ronald: bibliotheken zouden inderdaad ontmoetingsruimten kunnen worden rondom studie-onderwerpen waar kennis wordt gedeeld en verrijkt.

Beantwoord

Eric, als innovatie te lang ( je beschrijft dat als “zo traditioneel doen we het allang niet meer’) duurt, ga je als instituut achter de zaken aanlopen en kun je alleen maar reageren op ontwikkelingen waaraan ‘je moet voldoen’ zoals je schrijft. Daar krijgt iedereen buikpijn van en vele mensen in traditionele organisaties met jou…..

Kunst is dus om voorop te lopen en daarmee medebepalend zijn voor de eigen innovatie ontwikkeling. Dat is de enige manier om te blijven meedoen. En zoals je vandaag in het FD ( 2 maart, rubriek Opinie) kunt lezen in een interview van Boris Velthuijzen van Zanten: “veel mensen hebben niet in de gaten hoe snel de ontwikkelingen gaan….we krijgen juist te maken met nog snellere veranderingen”. Dus, tandje erbij zou ik zeggen en nieuwe kreten niet afwijzen maar proberen te analyseren wat het onderliggende gedachtengoed is en vervolgens bepalen of, en zo ja, wat je ermee moet doen. Dat is niet makkelijk maar dit verschijnsel zal nog zeker 10 jaar duren…

In mijn boek Society30 schrijf ik in het voorwoord: “Wanneer je naar een trein kijkt die voorbij komt gaat ie erg snel, maar als je zelf in die trein zit valt het opeens allemaal reuze mee. Dan is die trein zelfs een rustpunt. Een plek voor bezinning. Een plek om andere mensen te ontmoeten, een gesprek aan te gaan en te luisteren naar de verhalen van die andere mensen.”

Beantwoord

@Ronald: mooi slot, was ‘m alweer bijna vergeten maar ga ‘m denk ik maar eens gebruiken als laatste sheet in mijn presentaties! 😉

Beantwoord

:-))
misschien moeten we niet vergeten af en toe te stoppen bij stations en ervoor te blijven zorgen dat mensen kunnen blijven meedoen…ik heb daarover alweer vele gedachten, meld me nog!

Beantwoord

Ik voel me in een keer erg oude stempel hier 😉 Alsof ik – de metafoor voortzettend – aan de rem trek van een trein die MOET rijden. Verandering houd je niet tegen, maar als ik daarbij het goede uit het traditionele onderwijs kan behouden dan doe ik dat graag.

Onderwijsinstellingen van nu moeten inderdaad razendsnel een antwoord gaan verzinnen op de vele vormen van gratis online onderwijs. Maar de kracht van het fysieke onderwijs is ook persoonlijk contact met docenten, medestudenten en het werkveld. Voor een deel kan dat digitaal en zullen studenten dat ook best prettig vinden. Maar een school met fysieke voorzieningen ‘bindt’. En bij Avans Hogeschool zijn dat allang niet meer muffe lokalen voor frontaal onderwijs met een schoolbord (tegenwoordig SMARTboard), maar ruimtes en plekken die uitnodigen tot samenwerken. Daaraan moet je blijven sleutelen, maar wel vanuit de binnenkant: de (latente) behoefte vanuit student en onderwijs.

Soms een boek of tijdschrift uit de kast trekken, daar is niets mis mee. Was dit Engeland of de V.S., dan kon het aandeel digitaal al veel hoger liggen. Maar op het Nederlands taalgebied is heel veel nog niet in gedigitaliseerde vorm verkrijgbaar.

Het zou wel fijn zijn als de heren beleidsmakers hun plannen niet allemaal bedenken VOOR studenten, maar ook onderzoeken MET studenten tot hoever ze de ‘shift’ moeten doortrekken. Ook studenten van nu hangen misschien nog teveel aan ‘oude werkwijzen’ en dus kun je met het oog op toekomstige generaties altijd iets vooruitstrevender zijn. Besef dan dat er altijd jongeren zijn die hier niet in mee zullen kunnen: een verpleegkundestudent heeft een andere attitude dan een informaticastudent of een student aan de kunstacademie.

Ik ben het dus met jullie eens dat verandering moet. Maar a.u.b. geen ‘window dressing’. Studenten zullen daar haarfijn doorheen prikken (maar dan is het vaak al te laat).

Beantwoord

Goed dat je het onderwerp oppikt @Marco, schrikt me lazarus van de magere motivatie en het gemak waarin iedereen achter Terpstra aan hobbelt. Op Foliaweb hebben de verschillende bestuurders het over vreugde, ambitie en uitdaging en allemaal zijn ze benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Zo herkenbaar toch?, met Amarantis en Meavita nog vers in herinnering. Het waarom komt er met iets over ‘actualiteitswaarde bibliotheek’ en ‘accreditatie onderwijs’ op Foliaweb erg mager vanaf. Waarom doen we dit? Ik kan er niet bij dat 100% digitalisering van de boeken een doel op zich is. Visie in het licht van talentontwikkeling ontbreekt.

Ik heb er moeite mee om digitalisering als enige/de vorm van innovatie en talentontwikkeling gelijk te schakelen. Want dat is het natuurlijk niet. Mijn twee slimme kinderen gaan ‘de wereld niet redden’ vanachter hun I-pad, ben ik al achter. En dit is geen punt over user unfriendly devices/apps of erbarmelijke content maar een pleidooi voor wat Ken Robinson omschrijft als: “our great challenge is tapping into children’s natural powers of creativity and see them rise to the challenge if you give it to them”. Een mooi illustratief filmpje hierin is Caine’s Arcade:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=faIFNkdq96U]

I-pad, 100% digitalisering van de bibliotheek of ‘3rd space’ plaatsen doen ons niet op die innovatie trein van @Ronald belanden. Wel als mensen zich een voorstelling kunnen maken van de bestemming waar ze naar toe gaan. Dan wordt de reis aangenaam en stappen mensen makkelijker op de trein.

Beantwoord

@Raoul @Eric natuurlijk gaat het om de student en is het digitaliseren geen doel op zich. Echter experimenteren met vernieuwing kan geen kwaad, maar er dient wel draagvlak te zijn binnen de organisatie en al haar stakeholders. Ik kan me heel goed voorstellen dat het vertrouwen in allerhande schoolbestuurders er niet meer is; voorbeelden genoeg (zoals INHolland zelf evenals Amarantis en Meavita) die laten zien dat ook binnen deze instellingen het ethisch leiderschap ver te zoeken is en mismanagement hoogtij viert.

Toch gaat het er m.i. niet om, het onderwijs alleen te beschouwen, zoals Eric schrijft, “vanuit de binnenkant: de (latente) behoefte vanuit student en onderwijs”. Die student wordt nog steeds opgeleid voor beroepen die in mijn organisatie al niet meer bestaan. Die student wordt nog steeds opgeleid vanuit een systeem dat als industrieel proces lineair ontworpen is en waarbij de illusie wordt gewekt met het diploma, dat hiermee de kennisvergaring een soort eindstation heeft bereikt. We gaan een leven-lang leren en zoals Marco opmerkt, is het laten aansluiten van onderwijs op de behoefte van de student niet ff opgelost met een paar tablets of digitale schoolborden en maar is helaas het innovatie tempo van het onderwijs gewoon erg laag momenteel.

Het valt mij overigens tegen, dat een ieder die in het onderwijs werkzaam is, gewoon doorwerkt en het pikt dat bestuurders zich verrijken, salarissen gekort worden, er meer geld geïnvesteerd wordt in gebouwen dan in het onderwijs zelf en dat er niet, heel breed, wordt gewerkt aan een gedeelde toekomst visie. Er heerst een soort apathie, zodat bestuurders eenzijdig zaken gaan proberen te forceren (zoals hier gebeurt door Terpstra) omdat ze wel aanvoelen dat als er niets gebeurt de meeste scholen de komende jaren gaan verdwijnen. Of denken jullie dat MOOC ontwikkelingen alleen in de VS blijven plaatsvinden en ‘dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen’?

Inderdaad is alleen een iPadje of 3rd Space lokatie op geen enkele wijze voldoende voor de innovatie, het zijn experimenten. Of die deel uit gaan maken van een grotere beweging is aan de mensen in het onderwijs zelf…

Beantwoord

@Ronald Mooie toevoeging. De apathie tegenover deze wantoestanden verbaast mij ook, maar forceren is zelden een goede bodem voor creatieve processen en blijvende innovaties toch? Dicht bij huis (de basisschool van mijn kids) zie ik dat het onderwijs toch goed inspeelt op de individuele behoeften van de scholier (met talentontwikkeling). De aandacht van de apathische onderwijzer gaat gelukkig daar naar uit ;-). De eerste stappen MOOC is daar ook zichtbaar, in de vorm van de digitale leeromgeving Acadin. Een kleine stap weliswaar, maar wel een goed initiatief waar verder in NL op strategisch en politiek niveau weinig gebeurd. Is er überhaupt een taskforce onderwijs in NL actief?

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (677)
Contact